TW
18

L'Obra Cultural Balear ha fet un diagnòstic: els mallorquins tenen manca d'autoestima. I per combatre aquesta tendència ha elaborat una campanya que pretén promoure l'autoestima col·lectiva mitjançant la promoció dels elements d'identitat que caracteritzen els mallorquins com a poble. La campanya "M'agrada Mallorca" (en una picada d'ull cap a les noves tecnologies i la xarxa social Facebook), consta de diversos anuncis publicitaris en els quals els ciutadans reivindiquen la seva illa des de diferents enfocaments. El professor universitari Damià Pons, per exemple, defensa el protagonisme actiu dels literats mallorquins en la lingüística i la història de les Lletres.
Des d'un altre punt de vista parla Miquel Pujol, l'amo del forn de Sa Pelleteria, qui destaca el valor de la rebosteria mallorquina (més enllà de l'arxiconeguda ensaïmada).

L'espot central de la campanya està protagonitzat per l'actor Rafel Ramis davant la Seu. L'anunci esdevé mig minut de reivindicació que a Mallorca també hi ha coses guapes. Segons Marisa Cerdó, vicepresidenta de l'OCB, la manca d'autoestima es visualitza clarament en l'ús del castellà. "Què molta gent es digui pel nom en castellà no és un fet normal. Élla és Mercè, però li diuen Mercedes. Si nom Pere, per què es fa dir Pedro". Per què succeeix aquest fet? Estam davant l'autoodi mallorquí?

Cerdó posa alguns exemples més. Com ara que un grup de persones passin a parlar en castellà, tot i que només un dels membres s'hi expressi. En tot cas, altres exemples de l'aparent manca de prestigi del català es pot apreciar en l'ús del castellà per les coses "importants". Com ara, per adreçar-se a una botiga, o a cal metge, davant un misser, a les oficines de l'Administració...

D'aquí que l'OCB plantegi ara aquesta campanya. El seu president, Jaume Mateu, explica: "Volem fer un missatge festiu, en positiu. De fet, un dels ítems que farem servir és la Sibil·la, que ha estat un revulsiu gràcies a la seva distinció per part de la Unesco". Entre les activitats que s'organitzaran en els propers 4 mesos, cal destacar l'enregistrament d'un Lipdub, una mena de videoclip en què prenen part -de manera coordinada amb la música-, el major nombre possibles de persones ballant. L'OCB també pretén organitzar una diada a cada municipi de l'Illa, per talde reivindicar elements bells de la seva zona i gaudir de torrades, ballades, concerts, etc.

Tomeu Martí, coordinador de l'Obra, afegí: "No hem d'empegueir-nos. Hem de tenir orgull de pertinença a Mallorca". Martí també explicà que avui celebraran la presentació de la campanya (21 hores, teatre Principal de Palma). A la l'acte, també hi actuarà Al-Mayurqa Clàssic, amb l'orquestra de cambra de Llucmajor, els Germans Martorell, amb les col·laboracions de Mateu Matas, Xurí, i Francesc Ribera, Titot.

Gala popular

No serà l'única actuació del dia per a Xurí i Titot, ja que tots dos actuaran abans a la gala popular que Endavant organitza demà a Can Alcover (18.30 h), dins els actes de la Diada.