Imatge d'arxiu de l'aeroport de Son Sant Joan. | Miquel Àngel Canals

TW
4

La proposta de model propi de gestió dels aeroports de les Balears, que el Govern enviarà de manera urgent al Ministeri de Foment, reclama la gestió individualitzada de cada aeròdrom de les Illes, que aquesta continuï sent pública i que es garanteixi la màxima presència i participació de les institucions pròpies en cada òrgan de decisió, fins al punt que cap decisió clau no es pugui prendre sense el seu suport. A més d'aquestes condicions, "bàsiques i irrenunciables", també s'exigeix un sistema tarifari propi.

El Consell de Govern va assumir ahir aquesta proposta d'estatut de singularitat pròpia dels aeroports de l'Arxipèlag, que havia plantejat la Conselleria de Mobilitat (Bloc) i que es fonamenta en el fet insular i en la dependència econòmica del turisme, dues característiques que confereixen als aeròdroms una "importància estratègica enorme" per a les Balears, segons justificà després de la reunió el conseller de Mobilitat, Biel Vicens.
A partir d'aquestes premisses, el Govern defensa un model propi de gestió que desvincularia els aeròdroms de les Illes del sistema centralitzat d'AENA però sense que se'n perdés la titularitat i la gestió pública.

Per l'Executiu, la gestió pública garanteix "un servei públic, universal, continu i que anteposa la qualitat i la suficiència del transport aeri, sense renunciar a la major rendibilitat econòmica possible, a la rendibilitat econòmica d'interessos del sector privat". Vicens deixà clar que el model balear no aposta per la privatització de la titularitat i gestió dels aeròdroms, però matisà que aquesta fórmula podria ser compatible amb una entrada limitada de capital privat en les societats que els gestionen.

L'altre eix del model balear passa per la descentralització i individualització del sistema de gestió aeroportuària. Segons Vicens, això permetrà millorar la competitivitat dels aeròdroms illencs i adequar l'estratègia de cada un a les necessitats de l'economia i el transport local. Al mateix temps, es reclama la màxima presència i participació de les institucions pròpies en els òrgans de gestió aeroportuària. Amb aquesta proposta, es crearia una societat per gestionar cada aeroport i en el seu consell d'administració hi seria l'Executiu central, la societat que substitueixi AENA, el Govern balear, el consell respectiu, l'ajuntament corresponent, la cambra de comerç i membres d'un consell assessor que estaria constituït per representants dels agents socials i econòmics.

"Els temes i decisions estratègics requeriran de majories qualificades", apunta la proposta i, per tant, sense el suport de les institucions locals no es podrien fer nomenaments de posicions executives a l'aeroport; aprovacions de contractacions i execucions de contractes de despesa i inversió; aprovacions i revisions dels plans directors, estratègics o de negoci; aprovacions dels concursos i adjudicacions de contractes claus; ni aprovacions de polítiques de qualitat de servei o gestió ambiental.

Finalment, el Govern exigeix un sistema tarifari propi o, com a mínim, una flexibilització de la política de tarifes i preus per millorar-ne la competitivitat i incentivar noves rutes i mercats. Aquest model, si Foment l'acceptàs, s'aplicaria als aeroports de Palma i Eivissa, amb beneficis, i al de Maó, deficitari. Per a l'aeròdrom de Son Bonet es reclama la transferència completa de la gestió a la Comunitat. Vicens reconegué que s'han mantingut contactes amb Canàries, que fa el mateix "plantejament global", però que presentarà una proposta pròpia.