S'ha avaluat 25.000 joves de 15 anys a tot l'Estat. | Arxiu

TW
50

Els alumnes de les Illes Balears són, després dels de les Canàries, els que obtenen pitjors resultats en comprensió lectora, és a dir, estan entre els que més els costa d'entendre allò que llegeixen. Així ho constata l'Informe PISA 2009 de l'OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) en què, per primera vegada, hi han participat les Balears. Això fa impossible de poder comparar els resultats amb els d'altres anys, si bé estan en la línia d'altres estudis realitzats aquí, com l'Evaluación general de diagnóstico 2009 i com les Avaluacions de diagnòstic de les Illes Balears 2009 i 2010.

Si en comprensió lectora els estudiants de les Illes obtenen 457 punts, quan la mitjana de l'Estat espanyol se situa en 481 punts, en la resta de competències avaluades als alumnes de 15 anys la situació tampoc no millora gaire. Els de l'Arxipèlag obtenen 461 punts en competència científica, quan la mitjana estatal és de 488 punts. Novament, al darrera només hi ha les Canàries, amb 452 punts. I finalment, també s'avaluà la competència en matemàtiques, en què els balears obtenen 464 punts; just per darrera trobem Andalusia (462) i les Canàries (435). Pel que fa a la puntuació utilitzada, les mitjanes de tots els països i comunitats es mouen entre els 365, la més baixa, i 540, la més alta.

Sobre els resultats obtinguts, la directora general d'Administració, Ordenació i Inspecció Educatives, Maria Gener, assegurà ahir: "No estic descontenta perquè la diferència amb la mitjana estatal és molt petita". Sobre la dada més preocupant, en comprensió lectora, Gener comentà que "els 457 punts obtinguts serien com un 5,7 sobre una nota de 10, per tant un aprovat, i així la resta de competències en què les Balears també aproven".

Tenint en compte que l'Informe PISA considera que a partir de 407 punts és l'aprovat o suficient d'una escala acadèmica, les Illes Balears se situen en la part baixa del nivell mitjà. És a dir, es troben en el nivell de suficiència en cadascuna de les tres competències avaluades. Més del 70% dels alumnes de 15 anys de les Illes tenen un nivell mitjà o alt en cada competència.

Des de la Conselleria també apunten que "les Balears obtenen millor resultat que Espanya i l'OCDE pel que fa a l'accés i l'obtenció d'informació, mentre que es manifesta una mancança notable en el procés d'integrar i interpretar". Gener precisà que, "pel que fa als tipus de text, són els discontinus (mapes, gràfics, instruccions amb esquemes, etcètera) els que registren resultats més baixos, mentre que els més clàssics, els continus (que només contenen text), obtenen els més alts".

L'Estat espanyol

Globalment es constata que el nivell de comprensió lectora dels alumnes espanyols de 15 anys ha millorat respecte del 2006, però continua per sota de la mitjana dels països de l'OCDE. També han millorat els resultats en matemàtiques i ciències, tot i que encara són inferiors al terme mitjà. L'Informe PISA situa la comprensió lectora dels estudiants espanyols de 15 anys en 481 punts, vint punts més que el 2006, i per sota dels 493 de la mitjana de l'OCDE. Espanya recupera així el nivell de 2003, però no el de 2000, any en què els estudiants espanyols varen arribar fins als 493 punts.

En ciències, els alumnes espanyols van mantenir els resultats de 2006, amb 488 punts, mentre que el terme mitjà dels altres països és de 501 punts. En matemàtiques, els espanyols arriben als 483 punts, 13 menys respecte de la mitjana (496) de l'OCDE. El secretari d'Estat d'Educació i Formació Professional, Mario Bedera, assegurà ahir que PISA "no mesura els coneixements, sinó les competències bàsiques"; a més, assenyalà que no és "un rànquing". Una altra conclusió de l'informe és que Espanya compta amb un percentatge de repetidors "molt superior" a la mitjana dels països, amb un 36%.

L'Informe situa Madrid i Castella i Lleó com les CAamb alumnes més competents en comprensió lectora, amb 503 punts. Pel que fa a les matemàtiques, destaquen també els castellano-lleonesos (514) i els navarresos (511). En ciències, repeteix Castella i Lleó, amb 516 punts, i La Rioja i Navarra, amb 509. Però, què és l'Informe PISA? Es tracta d'una avaluació internacional estandarditzada desenvolupada de forma conjunta pels països participants i aplicada a joves de 15 anys que formen part del sistema educatiu dels 67 països que han participat d'aquest últim Informe. L'any 2000, l'OCD Ecomençà a realitzar aquest estudi a un total de 32 països i, enguany, ja s'ha duplicat la xifra de països interessats a participar-hi.

A l'Estat espanyol es van avaluar uns 25.000 alumnes el 2009. Durant 2 hores i 40 minuts van respondre qüestionaris que posaren a prova les seves competències bàsiques. En aquest darrer informe hi ha participat totes les CA, menys Castella-la Manxa, el País Valencià i Extremadura. L'estudi es fa cada 3 anys, segons un pla establert fins al 2015.