Així es desprèn de les darreres dades facilitades per la Seguretat Social des del Ministeri de Treball i Immigració del Govern central, que situa en 167.110 el total de pensions en vigor a les Illes.
Però, quines són les causes històriques i actuals que ens situen a la coa? La gran quantitat d'autònoms, l'estacionalitat dels contractes i una baixa base cotitzada en són algunes de les claus. Així ho revela un dels articles de l'Anuari de l'envelliment. Illes Balears 2010, d'Antoni Comas, professor de Seguretat Social de l'Escola Universitària de Relacions Laborals de la UIB.
Com argumenta l'autor, la mitjana de les bases de cotització dels treballadors del règim general, que resulten de la taula de retribucions pactades en els convenis col·lectius, "està per sota de la d'altres comunitats, amb una implantació més gran de l'activitat industrial".
A això, cal sumar-hi l'estacionalitat de la indústria turística, que "ha configurat el perfil del treballador fix discontinu en hostaleria i similars (51.592 el juliol de 2009), pel fet de combinar normalment sis o set mesos de plena activitat amb un període de descans no sempre desitjat".
Tampoc cal oblidar l'important col·lectiu de treballadors autònoms (84.038 va ser el terme mitjà el 2009), "que en un 85% cotitzen per la base mínima de cotització (841,80 euros o 907,50 euros, si tenen cinquanta anys o més)".
Però, si malgrat tots els factors anteriors hi hagués una revalorització anual de les pensions, la situació Balears-resta de l'Estat es podria anar anivellant, però la realitat és ben diferent. Com explica el professor Comas, la revaloració anual de les pensions en el sistema de la Seguretat Social "s'ha efectuat amb criteris objectius en funció de la classe i quantia de les pensions, així com de les modalitats de convivència i dependència econòmica dels beneficiaris", i explica que "no s'han tingut en compte factors territorials, per la qual cosa, atès que existeix un diferencial donat (9,07%) i tenint en compte que la revaloració general s'efectua d'acord amb l'índex d'inflació previst en l'exercici (1% el 2010), no existeix -mitjançant aquest sistema- cap possibilitat d'un salt significatiu en el rànquing de pensions per comunitat autònoma".
El futur
En les seves reflexions, l'autor, considera que "assistim tant a Europa com a Espanya a uns anys crucials per al nostre estat del benestar, que en pot sortir afeblit". I assegura que es té la sensació que "les reformes han de precipitar-se i que les instàncies internacionals han passat de les simples recomanacions a les exigències".
Comas aposta per l'enfortiment del sistema de pensions a l'Estat espanyol, "però sense dramatitzar els canvis i les reformes que siguin necessaris". I apunta que "sacrificis, retallades i d'altres mesures legals han de servir per apuntalar el sistema de protecció, no per desmuntar-lo".
La recepta per garantir el sistema de pensions segons Comas passa per la recuperació econòmica, la creació de llocs de treball, l'increment de la productivitat i la reducció de la despesa per atur que té l'Estat.
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
És igual. Els vells amb un arroç brut pagat davant les eleccions ja es conformen. Els altres dies poden cercar menjar entre les deixalles o les restes dels supermercats i torcar-se el cul amb una pedra com feien abans. Qui no es conforma és perquè no vol.