TW
1

Les tres principals institucions de les Illes no es posen d'acord sobre com remodelar els eixos viaris de Ciutat per fer encaixar el traçat del tramvia per l'autovia de Llevant. Com a conseqüència, el futur projecte penja d'un fil, sis mesos abans de les eleccions.

Per començar, la pretensió de l'Ajuntament de Palma de convertir en trama urbana el punt de l'autopista que uneix el sector del polígon de Llevant i del futur palau de congressos amb el barri del Molinar ja ha rebut una primera desaprovació, per part del Consell de Mallorca.

La institució insular, que és la competent en matèria de carreteres, ja ho ha deixat entreveure en l'informe relatiu al projecte de Son Bordoi. Tot i que no es tracti del document específic relatiu al tramvia, la ponència tècnica d'ordenació del territori del Consell del mes de novembre passat assenyala textualment això: "La pretensió de l'Ajuntament de Palma de convertir l'autovia M-19 fins a l'enllaç amb l'M-20 en una via amb característiques urbanes implica la necessitat d'haver de donar sortida al volum del trànsit que circula entre la connexió de l'M-19 i l'M-20 que no podrà absorbir si l'M-19 es transforma en una via urbana". L'informe continua dient que "la solució és complexa per l'entramat viari de l'entorn".

Aquesta resposta desqualificatòria no està directament basada en les al·legacions del tramvia, però no seria lògic que en informes més específics sobre el tema, el Consell optàs per contradir-se i avalàs favorablement la demanda de Cort.

Tot i això, el Consistori no ho entén així. Insisteix en el fet que les tres institucions cerquen una solució conjunta per remodelar el trànsit en aquesta zona. El regidor de Mobilitat, José Hila, assenyala que aquest informe del Consell té a veure amb els accessos de Son Bordoi, però que no manté cap relació amb el bulevard que es vol fer al mateix nivell de l'autovia perquè hi circuli el tramvia. A més, defensa que encara no s'ha presentat l'escrit d'al·legacions i que actualment les tres institucions cerquen una via alternativa per poder descongestionar la circulació de l'autovia i fer factible la incorporació d'aquest punt dins la trama urbana de Ciutat. Una de les opcions seria connectar la zona de l'entrada del Molinar amb la carretera de Sineu i desviar per aquí els vehicles.

"La nostra proposta no està descartada perquè encara no l'hem informada. El Consell no hi posa pegues, l'únic que ens requereix és que tots els informes siguin favorables". A més a més, segons Hila, la proposta tècnica de Cort manté que l'Executiu autonòmic pagui aquest bulevard amb els doblers que pensava gastar-se en la construcció del pont elevat que hauria de creuar l'autopista per unir els accessos amb els dos barris.

El cas és que ni el mateix Govern, en el seu estudi informatiu del primer tram de la fase I del tramvia, tampoc no incloïa la possibilitat que planteja el Consistori. No obstant això, el director general de mobilitat, Antoni Verger, ja va dir quan es va presentar l'estudi del traçat, a principi de novembre, que el Govern pensa col·laborar amb la reubicació del traçat per l'autopista.

El regidor ha assenyalat que Cort lluitarà perquè aquesta petició es faci efectiva. Però ho té complicat. Per començar, s'ha desvinculat de formar part de qualsevol òrgan decisori. No hi ha cap representant de l'equip de govern de Cort que pugui defensar els interessos de Palma en les decisions que es prenen en el consell d'administració del Consorci públic del TramBadia, l'organisme creat amb l'única finalitat d'estudiar i valorar les possibilitats d'implantació d'aquest mitjà de transport a la capital.