TW
0

Tot i la retirada del Pla de Reconversió Integral (PRI), la reforma de la Platja de Palma no s'atura, tal com ha reiterat insistentment la consellera de Turisme i portaveu del Govern, Joana Barceló. Però no queda clar com s'ho faran per continuar-la: el Consorci de la Platja de Palma només té fermats 4,8 milions d'euros dels 127 que s'hi han d'invertir abans del 2012.

Dia 15, quan Barceló, acompanyada de la gerent del Consorci, Margarita Nájera, va anunciar la suspensió del PRI, va afirmar que només aturaven una de les 98 accions del Pla d'Acció Integral (PAI) de la reforma. La portaveu del Govern va explicar que entre el 2010 i el 2011, en el marc del PAI, tenien previst invertir-hi igualment 127 milions d'euros i ho va acreditar amb documents del Consorci que especifiquen en què s'invertiran aquests doblers.

Doncs bé, és justament en aquests documents on comencen les contradiccions. D'entrada indiquen que, quan manca poc més d'un mes per a cap d'any, tan sols s'han gastat 4,8 milions d'euros dels 76,8 que s'hi han d'invertir el 2010, un 6,3% del total. Els altres 72 milions són d'intervencions que just tenen el projecte redactat.

Segons la documentació del Consorci, fins al 15 de novembre s'havien executat 3,28 milions dels prevists per a enguany. Estaven a mig fer actuacions per valor de 311.528 euros més i s'estava en procés de tancar contractes per 1,22 milions. La xifra global: 4,8 milions d'euros.

Cercant finançament

Notícies relacionades

És més, segons fonts oficials del Consorci de la Platja de Palma, encara "se cerca el finançament" o s'està en procés de "tancar convenis" per als 72 milions d'euros que manquen, un 93,7% dels doblers que s'hi han d'invertir enguany. Això sí, les mateixes fonts asseguren que es preveu executar o començar a executar tots els projectes que només s'han redactat abans que no s'acabi l'any.

Pel que fa als 45,98 milions d'euros que es preveu invertir l'any que ve, la situació és semblant: cal tancar-ne el finançament. A més, tot plegat suma 122,7 milions, de manera que encara en falten 4,3 per arribar als 127 que va prometre Barceló.

Segons va dir la portaveu del Bloc al Consell, Joana Lluïsa Mascaró, en sortir de la reunió de la comissió de seguiment politicoinstitucional que es va fer dijous al vespre, d'entrada es prioritzaran les inversions que tinguin relació amb el medi. En aquella trobada es van aprovar totes les inversions del PAI que ja havia presentat Barceló, excepte la del tramvia.

Entre els 72 milions d'euros per a intervencions que s'han de fer enguany, el projecte que té la partida més important, de 33 milions, és per a la rehabilitació del canal de recollida d'aigües pluvials fet originalment pel Ministeri d'Obres Públiques. Però per dur-la a terme calen convenis entre el Ministeri de Medi Ambient, el Govern i el Consell. Fonts del Consorci admeten que els "convenis s'estan gestionant" però confien tenir-los. A banda, se cerca finançament per als sis milions per condicionar el sender del cap Enderrocat, els quals en teoria han de sortir del Ministeri de Medi Ambient, com els nou milions que s'han de menester per a l'emissari de la depuradora. En aquest cas, però, les obres les adjudicarà directament el Ministeri.

Dels 72 milions que manquen per a enguany, també n'hi ha 24 que han de ser per soterrar els contenidors d'Emaya a la Platja de Palma. Ara, aquesta actuació està aturada "pendent del projecte de reurbanització general". Segons el mateix Consorci, cal saber primer quins canvis urbanístics es faran a l'indret. El problema és que el document que aclareix el futur urbanístic és el PRI, el que s'ha retirat. Això no obstant, fonts del Consorci concedeixen que sí que es podran començar a soterrar els contenidors d'aquelles zones on ja se sap que no es faran obres que puguin afectar-los. Osigui, fins que no s'hagi fet el PRI només se soterraran alguns dels contenidors.

Entre les inversions previstes l'any que ve, destaquen 17,8 milions d'euros per al projecte pilot de rehabilitar 18 edificis, 2,95 milions per a un passeig marítim a Can Pastilla i 10 milions més en subvencions per a projectes per "millorar l'eficiència energètica". També es preveien cinc milions per a l'intercanviador del tramvia a Can Pastilla, però el PP va aconseguir dijous que aquesta iniciativa quedàs fora del pla d'acció integral. El 15 de desembre s'acabaran de concretar les prioritats d'entre tots aquests projectes.