El Govern acordà ahir prorrogar els pressuposts d'enguany durant l'any vinent i no dur un nou projecte al Parlament, una situació que no havia viscut mai la Comunitat. La decisió arriba després que l'Executiu en minoria no hagi assolit cap acord amb PP o UM per garantir la majoria i es pren una setmana abans del 30 d'octubre, data límit per entrar els comptes al Parlament. El pressupost que s'aplicarà suposarà una despesa de 3.200 milions, un 5,6% menys que ara per l'obligació de reduir el dèficit que imposa la Unió Europea. El conseller d'Economia, Carles Manera, comparegué després del Consell de Govern i defensà que, amb la pròrroga, el Govern "exerceix la seva responsabilitat", manté "l'esforç inversor" i l'aposta per la política social i garanteix que "la Comunitat no estarà ni un sol dia sense pressupost". També apuntà que la manca de majoria i la "nul·la" voluntat negociadora de l'oposició els "obliga" a prendre la decisió.
El socialista afirmà que l'Executiu no incorre en cap il·legalitat per no dur els pressuposts a la cambra, tal com diu el PP, perquè la mateixa llei que fixa que els comptes s'han de presentar abans de novembre també en permet la pròrroga. A més, recordà que l'Estat i comunitats com Catalunya i Euskadi han recorregut a la pròrroga i que enguany mateix ho han fet ajuntaments com el de Marratxí, que té de batle el president del PP José Ramón Bauzá. El responsable apuntà com a "obstacle insalvable" de les curtes negociacions amb l'oposició l'increment de la pressió fiscal a rendes altes, que el Govern defensa i que l'oposició rebutja. També reconegué que l'increment, que hauria suposat 60 milions més d'ingressos, no es podrà aplicar amb la pròrroga. "Era una qüestió política", admeté. Ara, l'Executiu continuarà negociant amb UM- "els nostres socis naturals", segons Manera- per intentar aprovar els comptes més endavant.
De moment, la pròrroga significa que es manté la vigència dels pressuposts actuals amb correccions. La principal és l'obligació de reduir el dèficit públic, del 2,4% del PIB al 1,2% per imposició de la UE i que redueix la capacitat d'endeutament en 267 milions. El nou serà de 355 milions que, sumats als ingressos propis, garanteix una inversió de 440 milions (896 si s'hi sumen els 454 de l'Estat). La reducció d'ingressos es compensarà amb la millora de la recaptació d'imposts prevista i un increment del finançament de l'Estat, de 500 milions addicionals.
En el capítol de despesa, les polítiques socials (educació, salut i serveis socials) seran les que menys es retallaran. La pròrroga suposa mantenir les despeses previstes excepte les finalistes.
Les inversions es reprogramaran als nous projectes del 2011 i s'ajustaran les subvencions a les noves convocatòries. Al sector públic es consolidarà la retallada d'enguany i es reprogramaran inversions. La baixa de retribucions al personal d'enguany també es consolidarà. El conseller negociarà ara amb les conselleries per ajustar partides i reprogramar inversions. Després dictarà l'ordre de pròrroga que entrarà en vigor l'1 de gener i determinarà quins crèdits es prorroguen i quins no, la disponibilitat pressupostària dels ens públics, les transferències als consells i els nivells d'endeutament de comunitat i sector públic.
Pressuposts 2011
El Govern prorroga per primer pic el pressupost
No durà els comptes al Parlament. Defensa que no incompleix la llei. Ho justifica per la “nul·la” voluntat d'acord de PP i UM, però continuarà negociant amb els de Melià
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Drug Testing Ellis County Tx http://www.annepaterson.com/ - priligy online pharmacy The medication is currently under review for approval in many other European countries as well as Canada, Australia, Mexico, Turkey, and many other countries. http://www.annepaterson.com/ - cheap priligy online
Si ens governen els mercats, per a què volem governs ?
Aixó es democràcia o PSOE cràcia, Antich i els seus en fan de les seves però tots tenen la cadira ben celosa, hi ha certs càrrecs de confiança que ja berenen amb coneguts del PP, per si la situació canvia, guardar el cul a la cadira.
Això és una altra befa a la democràcia. Un govern que és manté la cadira sense el suport majoritari de l'electorat ni del Parlament i que a més no cumpleix amb el tràmit de presentar els pressuposts al Parlament pot ser legal, però no tot el que és legal és legítim...
Una pròrroga dels pressuposts "voluntària" és la primera vegada que els veig. No recordo que s'hagi fet abans. La veritat és que prorrogar-los te una bona lògica i evita turbelències polítiques. Pot ser una jugada d'astúcia. Interessant.
UM no pot aprovar uns pressuposts que maltracten el contribuent mallorquí per mantenir i engreixar l'espanya profunda de tota la vida. UM ha de vigilar pels interessos dels mallorquins. UM ha de procurar que no continuem la davallada en picat, que, de ser la comunitat amb renta per càpita més alta de l'estat, hem passat els darrers anys a ser el darrer mot del credo. Així és que, mal pesi a Biel i a patató i a tots els psociates del planeta, UM fa el que ha de fer.
Què passa que ara si que necessitau a UM no? Idò vos ho haguéssiu pensat abans de fer es xulets quan vàreu rompre el pacte de govern...
Patató, tens tota la raó, però ja veurà que no estarem gaire temps a veure com UM acabarà donant suport a pressuposts o a modificacions substancials d'aquests després d'haver aprovat la pròrroga, perquè aquestes partides que tu dius estaran incloses. De fet, no han deixat d'estar-hi mai. El pacte està fet, els socialistes estan trnaquils, però ho han d'escenificar perquè els d'UM puguin treure'n tallada i fer-se els xulets davant els seus
És que en el pressupost no s'hi inclouen les partides personals a que UM i lo PP hi estan tan avassats.. no en saben aquests socialistes
Com voleu que cap partit pacti amb un conseller com en Manera. Que dimiteixi! El culpable del fracàs pressupostari és ell, que no n'inculpi d'altres. S'en vagi d'una vegada.