TW
0

Fatima, Edurne, Xesca, Macarena, Bara, Camilo i Mayong són els noms dels personatges de l'entorn de llengua Engresc@'t. Es tracta d'un recurs informàtic, destinat fonamentalment a l'alumnat nouvingut d'incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears i que desconeix la llengua catalana. La directora general d'Administració, Ordenació i Inspecció Educatives Maria Gener, calcula que "a principi d'any esperem que aquesta nova eina, amb la qual s'està treballant des de maig de 2009, estigui en marxa a principi del 2011".
El projecte està dissenyat per poder integrar-lo en un context d'aula amb dinàmiques flexibles on el professor pot dur el seguiment i el suport a les activitats que realitzen els seus alumnes. Com explica Gener, "l'alumnat no està sol i tot i que pot practicar des de casa, el tutor li pot fer també un seguiment dels seus progressos". No obstant això, l'Engresc@'t permet també la possibilitat de fer-ne un ús autònom des de qualsevol lloc que disposi d'accés a internet. És per això que tot i que el seus destinataris són els nins i joves de 10 a 16 anys, Gener no descarta que "també pot ser molt útil per a persones adultes que acaben d'arribar i que necessiten familiaritzar-se amb paraules necessàries per a la vida diària".
La idea del programa d'aprenentatge és que a través dels diferents espais funcionals, amb gradació de continguts i de les activitats, es respectin els ritmes d'aprenentatge de cada alumne sigui quin sigui el bagatge educatiu amb el qual arriba al centre escolar. Segons la directora general, "un cop acabada tota l'activitat tal com es planteja podríem dir que tenen un Nivell A".

Al detall
El programa constarà de deu espais d'aprenentatge independents. Cada un dels espais presenta un nivell de dificultat progressiu i està relacionat amb un tema proper que permet l'aplicació immediata i funcional dels aprenentatges: l'institut, el parc, les botigues, el centre mèdic, la casa... Al llarg de tot l'entorn serà una constant la presència d'algun dels set personatges protagonistes, d'edats compreses entre els 12 i 16 anys, que, per les seves característiques i situacions es pretén que estableixin gran complicitat amb els joves usuaris, al mateix temps que faran la funció de tutors virtuals. Cada espai d'aprenentatge s'inicia amb un recorregut virtual guiat per un dels personatges.
Durant el traçats marcats es presenta una situació totalment real a través de la qual es treballa el lèxic, les estructures lingüístiques, entre d'altres. Al final del recorregut el participant pot accedir als tres racons de treball, on posarà en pràctica la comprensió i expressió oral i escrita a través d'activitats lúdiques, diàlegs, associacions i classificacions, durant les quals podrà escoltar, comprendre, enregistrar i repetir tantes vegades com vulgui. L'usuari, així mateix, podrà comprovar el grau d'assoliment dels aprenentatges de cada espai amb les activitats del racó d'avaluació. Aquí s'hi pot accedir abans o després d'haver treballat els racons de treball, això permet realitzar l'avaluació diagnòstica i comprovar la necessitat de l'alumne de treballar tots els aspectes o de passar directament a un altre espai d'aprenentatge amb un nivell de dificultat superior. Les autores dels guions i dels continguts de l'Engresc@'t són un equip de professionals de l'educació (mestres, pedagogues i psicopedagogues) amb experiència en l'aplicació de programes per a l'aprenentatge de la llengua catalana com a segona llengua: Isabel Brunet Bauzà, Aina Maria Capó Barceló, Teresa Cirer Tortella, M. Carmen Rodríguez Cladera, Maria Magdalena Solanas Mestre, coordinades des del Servei d'Ensenyament del Català de la Direcció General d'Administració, Ordenació i Inspecció Educatives per Maria Rosa Roig Rodríguez, treballen per tirar endavant aquest projecte fet íntegrament a Balears.
Aquests darrers mesos fan un seguiment i realitzen el disseny d'un espai final: la creació d'un petit món virtual en el qual l'usuari, a més a més de realitzar "proves-joc" amb l'aplicació del seu enginy i coneixements adquirits, podrà interactuar amb d'altres.