Font: youtube.com

TW
0

El descompte aeri als residents no es toca i, per tant, la tempesta amaina un mes després que s'encetàs. Així ho escenificaren tant el Ministeri de Foment com el Govern de les Illes Balears, que havien enviat missatges contradictoris en els darrers dies.

El Ministeri de Foment, ahir migdia, comunicà oficialment que manté el 50% de la subvenció per a la compra de passatges aeris per als residents. El comunicat (reproduït íntegrament en aquesta pàgina) també garanteix la prestació dels vols interinsulars com un "servei públic".
Ara bé, el departament encapçalat per José Blanco declara la batalla al "frau" que de vegades es produeix en l'aplicació d'aquest descompte.

Finalment, anuncia que es reunirà amb les aerolínies per aconseguir una rebaixa del preu de la tarifa bàsica "perquè es tradueixi així en una reducció del que paga el ciutadà resident". La decisió del Ministeri de Foment era molt esperada al Consolat de Mar, ja que la retallada del descompte és una mesura clarament impopular. De fet, la possible reducció d'aquesta subvenció havia acaparat l'espai informatiu de les darreres setmanes.

D'aquesta manera, Francesc Antich deixà entreveure que tant li era qui sortia guanyant o perdent de l'embat que ha mantingut amb Foment. "No m'interessa discutir de qui n'és la culpa", assegurà, evidentment satisfet, un pic que acabà la seva compareixença. Fins i tot reconegué, molt gràficament, que aquesta polèmica ja li havia donat "molts maldecaps". Antich aparegué davant els mitjans de comunicació amb un foli a la mà, que era el comunicat del Ministeri de Foment imprès en paper.

Business class
El president autonòmic s'esforçà a diferenciar tots els tipus de passatges. Primer separà els vols amb la Península ("en què s'aplica un descompte") i els interinsulars ("que són un servei públic"). Per sobre de les dues castes de vols es troba la classe business (negocis, en anglès).

Notícies relacionades

Segons Antich, aquests vols de classe alta mai no han estat inclosos en la rebaixa. Allò que s'ha fet fins ara és que el client business gaudeix del descompte màxim que hauria rebut viatjant en classe turista. "Mantenim el descompte llevat de les business, que de fet mai no han estat regulades", afirmà el president, qui deixà entendre que continuaran com fins ara.

Penalitzar la immediatesa
La tarifa de classe alta, però, està envoltada d'una gran polèmica: business no sempre significa luxe, perquè més d'un ha de comprar un bitllet d'aquest tipus per manca de seients en turista. Aquesta anormalitat es produeix quan un resident ha de volar per sorpresa i la immediatesa que ha de menester limita les seves opcions de volar en avió (a causa de la insularitat). La situació d'aquests vols es manté amb el pacte d'ahir.

Corregir el sistema
Finalment, tant Antich com Foment recalcaren la voluntat de negociar amb les aerolínies la davallada dels preus de la tarifa base (considerats excessius sobretot en els vols interilles). D'aquesta manera, "els comptes públics s'estalvien doblers, però també les butxaques dels ciutadans", digué Antich. De fet, si disminueixen el preu de la tarifa bàsica, les aerolínies haurien de revisar a la baixa tot el sistema de tarifació.
La visita a Palma de José Blanco, aquest diumenge, servirà per escenificiar la pau.

Els compromisos del Ministeri de Foment
El Govern actual ha incrementat la subvenció al transport aeri del 33% al 50% de la tarifa bàsica per garantir l'accessibilitat de tots els ciutadans. A més, l'objectiu del Govern és fer sostenibles les subvencions en el temps i, per aquest motiu, és imprescindible eliminar qualsevol ineficàcia a frau en el gaudiment d'aquestes prestacions. Per tant, el Ministeri de Foment centra les seves tasques en aquests quatre punts:

1. Compromís de tothom en l'eliminació del frau.

2. Garantir la prestació de les obligacions de servei públic interinsular (i, per tant, de la seva suficiència econòmica).

3. Mantenir el 50% de subvenció.

4. Concertar, amb les companyies aèries, una evolució de la tarifa bàsica més d'acord amb la situació de mercat, que es tradueixi en una reducció del que paga el resident.