El Ministeri de Foment, ahir migdia, comunicà oficialment que manté el 50% de la subvenció per a la compra de passatges aeris per als residents. El comunicat (reproduït íntegrament en aquesta pàgina) també garanteix la prestació dels vols interinsulars com un "servei públic".
Ara bé, el departament encapçalat per José Blanco declara la batalla al "frau" que de vegades es produeix en l'aplicació d'aquest descompte.
Finalment, anuncia que es reunirà amb les aerolínies per aconseguir una rebaixa del preu de la tarifa bàsica "perquè es tradueixi així en una reducció del que paga el ciutadà resident". La decisió del Ministeri de Foment era molt esperada al Consolat de Mar, ja que la retallada del descompte és una mesura clarament impopular. De fet, la possible reducció d'aquesta subvenció havia acaparat l'espai informatiu de les darreres setmanes.
D'aquesta manera, Francesc Antich deixà entreveure que tant li era qui sortia guanyant o perdent de l'embat que ha mantingut amb Foment. "No m'interessa discutir de qui n'és la culpa", assegurà, evidentment satisfet, un pic que acabà la seva compareixença. Fins i tot reconegué, molt gràficament, que aquesta polèmica ja li havia donat "molts maldecaps". Antich aparegué davant els mitjans de comunicació amb un foli a la mà, que era el comunicat del Ministeri de Foment imprès en paper.
Business class
El president autonòmic s'esforçà a diferenciar tots els tipus de passatges. Primer separà els vols amb la Península ("en què s'aplica un descompte") i els interinsulars ("que són un servei públic"). Per sobre de les dues castes de vols es troba la classe business (negocis, en anglès).
Segons Antich, aquests vols de classe alta mai no han estat inclosos en la rebaixa. Allò que s'ha fet fins ara és que el client business gaudeix del descompte màxim que hauria rebut viatjant en classe turista. "Mantenim el descompte llevat de les business, que de fet mai no han estat regulades", afirmà el president, qui deixà entendre que continuaran com fins ara.
Penalitzar la immediatesa
La tarifa de classe alta, però, està envoltada d'una gran polèmica: business no sempre significa luxe, perquè més d'un ha de comprar un bitllet d'aquest tipus per manca de seients en turista. Aquesta anormalitat es produeix quan un resident ha de volar per sorpresa i la immediatesa que ha de menester limita les seves opcions de volar en avió (a causa de la insularitat). La situació d'aquests vols es manté amb el pacte d'ahir.
Corregir el sistema
Finalment, tant Antich com Foment recalcaren la voluntat de negociar amb les aerolínies la davallada dels preus de la tarifa base (considerats excessius sobretot en els vols interilles). D'aquesta manera, "els comptes públics s'estalvien doblers, però també les butxaques dels ciutadans", digué Antich. De fet, si disminueixen el preu de la tarifa bàsica, les aerolínies haurien de revisar a la baixa tot el sistema de tarifació.
La visita a Palma de José Blanco, aquest diumenge, servirà per escenificiar la pau.
Els compromisos del Ministeri de Foment
El Govern actual ha incrementat la subvenció al transport aeri del 33% al 50% de la tarifa bàsica per garantir l'accessibilitat de tots els ciutadans. A més, l'objectiu del Govern és fer sostenibles les subvencions en el temps i, per aquest motiu, és imprescindible eliminar qualsevol ineficàcia a frau en el gaudiment d'aquestes prestacions. Per tant, el Ministeri de Foment centra les seves tasques en aquests quatre punts:
1. Compromís de tothom en l'eliminació del frau.
2. Garantir la prestació de les obligacions de servei públic interinsular (i, per tant, de la seva suficiència econòmica).
3. Mantenir el 50% de subvenció.
4. Concertar, amb les companyies aèries, una evolució de la tarifa bàsica més d'acord amb la situació de mercat, que es tradueixi en una reducció del que paga el resident.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Als bascos els respecten perquè han de menester el vot del PNB i el PNB es fa valer. Nosaltres ni tenim representants a Madrit de res que s'assembli al PNB ni es fan valer els polítics de partits que es diuen nacionalistes: donen el seu suport a pp o psoE (depèn de la temporada) per quatre cadires... Necessitam un PNB a la mallorquina / balear ja!
Al contrari del que opina "un mallorquí emprenyat", pens que Canàries no rebria cap retallada en la subvenció dels vols si a nosaltres ens la fessin. Ells són de mel i sucre, sempre ho han estat, i amb nosaltres l'estat no ha tengut els mateixos miraments que amb ells, però això no és d'ara. En temps de la dictadura ja hi hagué peticions que les Balears i Pitiüses també fossin "port franc", com Canàries, i no s'aconseguí res de res.
Ara ja començ a pensar que tot ha estat un muntatge, una comèdia amb final premeditat.
només cal veure sa cara del sr. Vicens per veure quins tipejos mos governen.
No em crec res. Tot aixo es un "sonsonete". Si avui blanc, si dema negre, si gris, si mig si ple,etc. No mes en salvarem gracies al Govern de Canaries que tambe rebria amb la retallda. El que ha quedat clar es que els nostros governans d'aqui (antich) no pinten res davant Madrid. I so no vaig errat amdos son del mateix partit, es a dir del PSOE. Per no fer, ni han rebut el nostre President. Per tant a les properes eleccions ja saben el que hem de fer, no votar al partit que tant poc li preocupen el problemes dels illencs. Ja que no tan sol no els resol sino que els crea.
Del PSOE i del Psib no em fio. Avui regalen 472 M€ als bascos, si als que tenen els pistolers, supòs que ara ens intentaran fotre a la resta aquests diners.