El president d'Unió Mallorquina, Josep Melià, presentà ahir les al·legacions del seu partit al Pla Territorial de Mallorca, centrades en les Àrees de Reconversió Territorial (ART). De fet, la proposta d'UM -que no prosperarà- és la d'eliminar tan sols l'ART de Son Creuers (Alcúdia) i reduir-ne algunes de les altres. També parlen de suprimir les ART de la Platja de Palma, com la de l'Arenal de Llucmajor, perquè el Pla de reconversió que hi ha posat en marxa Margarita Nájera ja fa aquesta funció.
Sobre el projecte per revifar el turisme de la badia de Palma, Melià no quedà curt i criticà tots els altres partits. "És una hipocresia que per una banda es faci una llei específica per a la reconversió de la Platja de Palma amb tota una sèrie d'instruments urbanístics i tota la resta de zones turístiques de Mallorca en quedin excloses", afirmà el dirigent d'UM. Va dir que el Pla de reconversió de la Platja de Palma pretén el mateix que les ART i que, per tant, és injust que tan sols es puguin fer servir aquests mecanismes urbanístics en una sola àrea turística. "Per això, ho trob incoherent i incongruent", indicà Melià.
A més, el dirigent uemita recordà que les directrius d'ordenació territorial obliguen els plans territorials a preveure les àrees de reconversió. Per això, va apuntar, eliminar-les és "contrari al dret".
Amb els batles
Melià es va fer acompanyar de tots els batles d'UM per donar més força als arguments. Quan presentà les al·legacions, ho féu envoltat del batle de Pollença, Joan Cerdà; el d'Alcúdia, Miquel Llompart; la batlessa d'Andratx, Bel Alemany; el batle de ses Salines, Tomeu Lladonet, i el d'Artà, Rafel Gili. Així mateix, hi havia el secretari general d'UM, Joan Monjo, i el portaveu de la formació al Consell, Toni Pasqual. Amb ells al costat, manifestà que l'Executiu parla molt de diàleg, però "fa les coses a esquena de la principal institució afectada: els ajuntaments". Criticà que no s'hagués consensuat res amb els consistoris i remarcà que s'estaven trepitjant les competències municipals.
Així doncs, per exemple, UM vol que es mantinguin les ART de Campos, tot i que el Govern i el PP pactaren que s'hi poguessin fer 1.700 places turístiques modificant la planificació urbanística municipal. UM pretén que es permetin fins a 2.600 places d'hotels per la via directa "perquè el canvi del planejament municipal seria massa llarg", segons declarà Josep Melià.
Quan li demanaren si pensaven aconseguir el suport dels populars per fer prosperar les al·legacions, Melià respongué que d'entrada no hi comptaven, però que "no sabem què faran". Afegí que el PP és "el gran culpable" de tot plegat. Recordà que, d'un bon principi, l'equip de govern tan sols volia eliminar set àrees de reconversió directes, però que van ser els populars els qui vam voler suprimir també les àrees de reconversió diferides. Així doncs, és previsible que UMquedi tota sola defensant les al·legacions.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
La UM de Melià i Monjo comença a ser una gran decepció per tots aquells que pensaven que es podrien superar els errors del passat i transformar el partit de Munar en una alternativa centrada i nacionalista amb futur, segueixen defensant les polítiques equivocades que els han duit al fracàs, i pactant amb el PP només per interessos urbanístics, dos exemples decebedors són l'acord de Son Bosc al Parlament o l'acord per defensar places turístiques i ARTs a l'Ajuntament de Campos. No sé si hi haurà ningú esperant-los quan se n'adonin del camí errat que segeuixin i vulguin rectificar.