TW
0

Els ports de les Illes Balears acumulen unes 3.000 peticions d'embarcacions per aconseguir un amarratge. Per això el Govern manifestà ahir la intenció de reordenar les instal·lacions nàutiques amb plans directors, la qual cosa possibilitarà el traspàs de la majoria d'aquestes sol·licituds al port base. El conseller d'Habitatge i Obres Públiques, Jaume Carbonero, indicà que aquests projectes tenen com a objectiu ordenar l'espai des d'una perspectiva "pública, urbana, social i paisatgística".

Així, sengons el conseller, es maximitzaran l'eficàcia i la qualitat del servei de les infraestructures. La tasca de redacció de plans directors ja s'ha iniciat al port de Sant Antoni d'Eivissa -amb un pressupost de 69.600 euros-, al de Fornells de Menorca, al d'Andratx i al de Portocolom. La quantia reservada per al de Fornells i el de Portocolom és de 110.000 euros, mentre que la del d'Andratx és de 140.000 euros.

Quan s'hagi finalitzat aquesta redacció, s'hi inclouran vuit ports de Balears: Ciutadella, Sóller, Cala Rajada, Pollença, la Colònia de Sant Jordi, Porto Cristo, Cala Figuera, Cala Bona i Portopetro. Jaume Carbonero explicà també que vol que aquests espais siguin més "sensibles". Comentà que ara mateix els ports "semblen parcs temàtics i hem de mirar cap enrere per reorganitzar les infraestructures portuàries". A més a més, afirmà que quan va arribar a Ports trobà que hi havia molts problemes amb les instal·lacions, com l'escassesa de pàrquing, la gran llista d'espera per aconseguir amarratge i el fenomen de la botellada.

Amarratges

Segons el conseller, no hi ha intenció d'ampliar els ports, sinó que aquesta reorganització "donarà una millor utilització als amarratges existents". D'altra banda, el vicepresident de Port Balear, Antoni Armengol, indicà que una de les mesures que s'adoptaran per reduir les llistes d'espera serà convertir alguns amarratges de trànsit en instal·lacions de port base. De fet, puntualitzà que són moltes les embarcacions que els utilitzen de manera "indefinida" i va recalcar que "només s'han de fer servir per un curt període de temps ja que, si s'allarga, suposa una pràctica al·legal".

Una de les raons per les quals és difícil disminuir les llistes d'espera és, segons Carbonero, que "els amarratges de port base s'adjudiquen per un període màxim de tres anys, però es poden prorrogar de manera indefinida". Això és degut al fet que l'embarcació que disposa d'aquest tipus de plaça al port té preferència. D'altra banda, el conseller d'Habitatge va assegurar que confia a aprovar abans que acabi l'any la nova llei de ports de les Balears, ja que això "suposarà la reforma de l'actual normativa que regula aquestes infraestructures".