TW
0

Soledad Iglesias és des del 2004 la subdirectora general d'Orientació i Formació Professional del Ministeri d'Educació. Va començar com a professora de Formació Professional (FP), també ha estat inspectora d'educació i subdirectora territorial d'educació de la Comunitat de Madrid.

La Formació Professional sempre havia estat poc valorada. Això ha canviat en els darrers anys. Per què?
L'FP és la gran desconeguda. Des dels anys 90 es va iniciar un procés de canvi. Va ser important per exemple incloure les pràctiques obligatòries als cursos. I és que a Espanya allò normal era anar a la universitat. Des de l'any 2000 Europa ha donat a l'FP un major impuls, i això aquí ens ha beneficiat. L'alumnat veu ara que és una opció que no tanca portes perquè en un futur puguis continuar estudiant. I també cal destacar que la inserció laboral és molt alta, un 75%, i això l'ha feta més atractiva.

Hem assolit els nivells europeus?
Tenim una diferència de deu punts respecte de la mitjana europea pel que fa a persones que realitzen estudis de grau mitjà, després de la secundària obligatòria. I aquest tipus d'estudis són clau, ja que permeten accedir a llocs de feina que són essencials per a una societat.

I, en canvi, tenim un excés de llicenciats universitaris?
Pel que fa a les xifres en educació superior estam una mica per sobre, però estam dins els objectius marcats. El que està malament són els graus mitjans, on hi ha poca gent. Aquí també el que ha passat és que molta gent optava per deixar els estudis en trobar fàcilment una feina ben remunerada. Enguany la gent que està cursant FP s'ha incrementat un 7,8%, és l'ensenyament que ha tingut més demanda.

Quines són les especialitats de l'FP amb més futur?
En general hi ha molta inserció laboral a totes les especialitats. Actualment hi ha sectors emergents com el de les energies renovables, el de la dependència o l'educació infantil.

En quin punt es troba la convalidació a l'FP de competències adquirides a través de l'experiència laboral?
El decret està aprovat des de fa un any i ara s'està treballant per poder convocar la primera gran convocatòria, abans de finalitzi el 2010. Calculem que hi haurà 8.000 persones que intentaran acreditar la seva experiència professional. La gent cal que s'informi bé i després, si decideixen iniciar el procés, caldrà que un orientador, de l'àmbit de la competència que vulguin acreditar, els ajudi. Hauran de fer un dossier que pugui servir com a evidència que la persona ha pogut adquirir la competència. Cal veure com s'acaba de plantejar una entrevista, una prova simulada o una observació al lloc de feina.

Què hi convalidaran exactament?
Un títol d'FP té diferents mòduls professionals que estan vinculats a una unitat de competència -el que algú ha de saber fer per ocupar un lloc de feina concret-. Si acredites una unitat de competència podràs tenir una part del mòdul, però mai tot un títol. Presentant uns papers no es regalarà un títol. Se'n convalidarà una part i, per tant, algú que tingui uns coneixements adquirits podrà fer-los valer.

En quin moment es troba la implantació de l'FP a distància?
Fa dos anys al full de ruta de l'FP es va optar per concensuar amb les comunitats autònomes una oferta formativa a distància. Enguany s'han oferit de manera conjunta, Educació Infantil i Tècnic d'Emergències Sanitàries. Per al curs que ve volem tenir cinc o set titulacions més de manera conjunta.

Voleu potenciar la mobilitat entre l'alumnat?
Hi ha alumnes que s'han hagut de desplaçar per allò que sigui i això no ha de ser un problema, sinó un valor afegit que cal tenir en compte. Poster on viu l'alumne no hi ha una empresa per fer-hi pràctiques que s'adapti a la seva especialitat. A més a més, crec que la mobilitat dins l'Estat també és enriquidora. Si entenem que seria bo des de l'Administració cal pensar si es donen ajudes i cercar fórmules de col·laboració entre les comunitats.

Quin altres projectes teniu per al curs que ve?
És necessària més orientació i formació professional i per això estam enllestint un portal que es dirà Todo FP, on se centralitzarà tota la informació i les CA estaran enllaçades.

També s'està enllestint una proposta de verticalitat entre els cursos d'FP, perquè hi hagi més mobilitat d'estudis.