L'exgerent de Caib Patrimoni, en una imatge d'arxiu. | P. BOTA

TW
0

Els directius de la consultora Atlas Capital en la declaració davant el grup de Delinqüència Econòmica de la Policia Judicial (UDEV) contestaren preguntes del fiscal Horrach que a CAIB Patrimoni "li interessava que fossin els adjudicataris de les obres els que abonassin els honoraris com un cost més del projecte" i que, per això, part dels honoraris fixos se substituïren per uns altres "d'èxit".

Segons el sumari, Atlas rebé 28.000 euros per redactar els plecs del concurs del projecte de construcció de l'edifici de la Conselleria de Salut. La UTE adjudicatària del projecte (liderada per Sampol) els hauria abonat, a més, 142.848 euros "per honoraris d'èxit". Pel concurs del parc de Bombers, Atlas cobrà com a honoraris fixos 11.900 euros de CAIB Patrimoni i 426.216,48 euros de l'adjudicatària de les obres (liderada per Llabrés Feliu).

L'exconseller delegat d'Atlas Capital Pablo Cervera, interrogat sobre si l'1,8% dels honoraris sobre el pressupost de la licitació és una xifra "desproporcionada", afirmà que del primer projecte després de despeses "únicament ens quedaren 50.000 euros, no tenien la sensació d'estar-nos lucrant". Apuntà, a més, que dels "79 projectes que realitzaren el 2007 un 90% comportava honoraris d'èxit, però finalment només en cobràrem 33". Afegí que l'àrea de Balears la coordinava León Benelbas, soci de la consultora, i que un dels seus col·laboradors era Jaume Fluxà, qui cobrà un 20% dels que facturaren per la seva tasca d'intermediació.

Benelbas confirmà que "a CAIB Patrimoni arribaren a través de Fluxà i que tingueren una primera entrevista el novembre de 2004 amb el conseller d'Hisenda, Ramis d'Ayreflor".

Empreses mallorquines
Benelbas afirmà que "Fluxà era un home molt actiu i ens introduí" en moltes empreses a Mallorca. En aquest sentit, Cervera digué que entre altres clients tenien el celler Ferrer i Humiclima. Cal recordar que l'expresident Gabriel Cañellas fou imputat per la col·laboració amb Atlas amb relació a la compravenda d'Humiclima, per la qual cobrà 69.600 euros . També han treballat per a Barceló Hotels, Melià i Farrutx.

Cal recordar que entre les irregularitat més importants que els investigadors del cas Bomsai troben a la causa hi ha l'obligatorietat de les UTE (adjudicatàries) de pagar a la consultora. De fet, la Fiscalia considera que els contractes que CAIB Patrimoni signà amb Atlas la legislatura passada són nuls perquè els plecs redactats "són plens d'irregularitats".