TW
0

Tot i que ja fa tres anys que el Palma Arena va ser inaugurat, encara arrossega els problemes d'unes obres inacabades i plenes de polèmica. Cada vegada que plou amb una mica de força, per exemple, els túnels de manteniment i les sales de màquines s'omplen d'aigua. A més, la pluja es filtra per la junta de dilatació de l'edifici nord.

Els quatre treballadors encarregats del manteniment de les faraòniques instal·lacions gairebé no donen a l'abast. Un dels principals problemes del complex és precisament el de la junta de dilatació que uneix l'edifici nord amb el cos central, on hi ha la pista. Segons fonts de la Delegació de Presidència per a l'Esport, "està mal feta", de manera que cada pic que plou hi ha abundants goteres. Això fa malbé els sostres falsos.

Des d'Esports diuen que els tècnics garanteixen que les filtracions de la junta de dilatació no n'afecten l'estructura, però admeten que s'ha d'arreglar. Han reclamat a la constructora i asseguren que la qüestió és "en procés de resolució", però encara no hi ha cap data concreta. Les darreres goteres importants foren amb les pluges fortes de fa poc més d'un mes, tal com es veu a les fotografies.

Ara, quan plou, no només hi ha goteres, sinó que, a més, el sistema de recollida d'aigües pluvials no dóna a l'abast. Bé, més que el sistema el problema són les bombes, que són massa petites. Beni, un dels responsables del manteniment, compara les bombes que s'hi trobaren -i que són les que marcava el projecte de construcció- amb les d'una piscina de plàstic per a infants. "No n'hi ha prou", afirma.

Reclamant, diu que ja han aconseguit que l'empresa responsable de les actuacions canviàs les bombes de la fossa sèptica, però que les del sistema de recollida d'aigües pluvials encara són les antigues i les companyies responsables es resisteixen a canviar-les. Així, quan plou hi continuen les inundacions. L'acumulació d'aigua pot afectar, per exemple, les màquines de ventilació i aire condicionat. De fet, la inclinació del terra d'algunes sales de màquines afavoreix que s'acumuli l'aigua a la base dels aparells en lloc d'ajudar que se'n vagi.

La inclinació poc apropiada i la falta de desaigües també es nota al sostre del velòdrom. L'aigua s'hi embassa cada cop que cauen quatre gotes i així es fa malbé la tela asfàltica que el protegeix. Segons fonts d'Esports, "ja hi ha diversos projectes per resoldre-ho" i la solució és "pròxima". Als vestuaris passa quelcom semblant. "Estan fets de manera que l'aigua esquiva el clavagueró i s'hi estanca", explica Beni. De fet, diu que fins i tot es trobaren un vestuari on s'havien descuidat de fer-hi sortides per a l'aigua.

Tota l'obra del Palma Arena és plena de problemes d'aquesta mena; "els acabats estan per fer", segons fonts d'Esports. Això es pot veure amb la manca de pintura: ni els terres ni les parets ni els sostres de les sales, ni els túnels de manteniment estan pintats, de manera que s'hi acumula molta pols que, al seu torn, obtura els filtres de les màquines de ventilació i de les bombes. "Això s'hauria d'haver pensat abans", indica Beni, que ara fa proves per saber quina mena de pintura hi pot anar millor. De tant en tant, afegeix, salta algun dels tubs de l'aire condicionat "perquè estan mal posats".

Segons Esports, per ara no s'ha denunciat cap de les empreses responsables d'aquests defectes de construcció. Se les ha "instades" a resoldre'ls i, tot i que fa anys que els defectes continuen on eren, manifesten que de moment mostren "bona sintonia" per fer-ho. Tanmateix, si no responguessin, asseguren que s'actuaria per la via judicial, tal com es pot acabar fent amb el pàrquing. Les constructores de l'aparcament es culpen les unes a les altres dels problemes estructurals i de moment no han resolt les filtracions d'aigua ni la manca d'un pilar. Això no obstant, al Palma Arena no només hi ha defectes de construcció i dels acabats, també hi ha molta manca de previsió, segons els responsables actuals.

Beni apunta que, si s'espatlla o es fon un dels focus de la cúpula del velòdrom, tenen un problema greu perquè no s'ha previst cap manera d'arribar al sostre per canviar-los. I es trobaren amb un conflicte semblant amb el túnel que duu a la part central de la pista: cada vegada que l'havien de fer servir per dur-hi mercaderies, cinc o sis homes havien d'aixecar a pols el tros de la pista que es pot desmuntar. Ara ja hi han posat rodes i així ja no triguen més de mitja hora a fer-ho, sinó que ho pot fer un sol treballador en cinc minuts.

Ni eines
Així mateix, Beni recorda que quan hi arribaren els nous responsables del manteniment, amb el canvi de legislatura, tot just eren dos i ni tan sols hi havia eines per treballar: les havien de dur de casa. Ara ja en tenen "però va costar!", exclama, "vam haver de lluitar perquè les comprassin".

A banda de tot això, la famosa pista del velòdrom continua sense tenir l'homologació de la Unió Ciclista Internacional (UCI). Està feta de manera que les juntes dels llistons no reposen damunt les bigues i això fa que se separin massa i s'estellin més del compte. Encara cerquen la manera de solucionar-ho i els responsables actuals reclamen l'ajuda de la UCI. Fa poc tornaren a llimar la pista, però amb això, com a mínim de moment, no n'hi ha prou.