TW
0

La nova selectivitat ha trobat en els textos periodístics una bona font d'inspiració. El País, Times, The Guardian, Le Monde, L'Espresso, Publico i Visao són alguns dels diaris o revistes que han fet passar una mala estona als més de 3.200 alumnes que dimecres, dijous i divendres es van enfrontar a les proves d'accés a la Universitat a les Illes Balears.

Tot i que enguany el model de la Selectivitat ha canviat, perquè s'adapta al batxillerat de la LOE (Llei Orgànica d'Educació) i coindeix també amb la implantació de l'espai europeu d'educació superior, si fem un cop d'ull als exàmens, en essència, continuen plantejant els mateixos temes. N'ha variat el sistema de puntuació i s'ha apostat per una fase optativa de proves per poder augmentar nota, tot i que els textos de Mercè Rodoreda i l'Èxtasi de Santa Teresa, de Berninin, continuen presents als exàmens.

Enguany s'hi ha introduït el concepte de "Comentari de text" en Llengua Catalana i Llengua Castellana. En català es va permetre als joves alumnes que triassin entre el fragment d'un llibre de Jesús Tuson, Una imatge no val més que mil paraules, en què l'autor fa una defensa de les llengües i de la necessitat que suposa que s'imposin a la societat per fer-nos sapients. L'altra opció era un fragment de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, i en una de les preguntes es demanava que es comparàs el tractament de les relacions sentimentals a una obra romàntica amb les d'una de la literatura catalana de postguerra.

En Llengua Castellana, les opcions van ser el poema La voz a ti debida, de Pedro Salinas, i un text de l'enviat especial d'El País Pablo Ordaz de l'arribada de les tropes dels EUA a Haití per garantir-hi l'ajuda humanitària. El text periodístic va servir d'excusa per demanar als alumnes qüestions sobre morfosintaxi i l'adjectivació. En Llengua estrangera, els alumnes podien triar: anglès, francès, italià, portuguès o alemany. Un text de The Time o The Guardian, aquestes eren les dues opcions per a llengua anglesa. El primer tractava sobre l'increment de l'elitisme que suposa estudiar una llengua extrangera per als britànics, ja que les escoles públiques no en promouen l'ensenyament; i The Guardian, sobre el control que el Govern espanyol ha introduït en els anuncis del culte al cos a la televisió.

Alumnes amb necessitats especials

Les proves de selectivitat de juny són les que han reunit un major nombre d'alumnes, 47, amb necessitats específiques de suport per realitzar les proves d'accés a la universitat. Durant els tres dies d'exàmens, del 9 a l'11 de juny, s'hi han jugat el futur. "Enguany ens hem superat, ja que entre juny i setembre hi haurà més de 70 alumnes que necessiten alguna mena d'aptació que s'examinaran a Selectivitat", assegura la directora de l'Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials, Dolors Forteza. De moment, aquests dies s'han examinat 13 persones amb dislèxia (8 a Palma, 1 a Manacor, 1 a Inca, 2 a Menorca, 1 a Eivissa); 9 alumnes amb TDA/TDAH (trastorn per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat); 5 alumnes amb discapacitat visual; 3 alumnes amb discapacitat auditiva; 2 alumnes amb discapacitat motriu; 2 alumnes amb malaltia de Crohn; 9 alumnes d'origen estranger, entre d'altres. Els exàmens que realitzen són iguals que els de la resta, si bé la diferència és que els adapten les proves, els deixen més temps i permeten que facin preguntes i consultin el diccionar. Ens els casos de ceguesa, els alumnes utilitzen un ordinador que els llegeix la prova, però quan es tracta de petites deficiències visuals simplement s'incrementa el cos de la lletra. Cada examen que s'ha de corregir va acompanyat d'un informe perquè els correctors sàpiguen el perfil de la persona que l'ha fet.• C.P.