TW
0

Els despropòsits del Palma Arena no s'han acabat. Quan semblava que el sobrecost del velòdrom i les obres mal fetes ja tan sols eren cosa dels tribunals, n'apareix un de nou: el pàrquing del Palma Arena s'haurà d'apuntalar perquè un dels pilars és en mal estat i hi ha filtracions d'aigua. A sobre, cap de les empreses que van fer l'edifici n'assumeix la responsabilitat.

El problema es pot veure a simple vista. Per fer-ho només cal pujar al pis superior del pàrquing del Palma Arena. El pilar que hi ha just a l'entrada està escrostonat i aguanta una doble biga plena de cruis i d'humitats. De fet, l'aigua es filtra a través del sostre i com més va més degrada la biga i el pilar. A part, com es pot veure a les fotografies, just en aquest punt de la doble biga hi ha un sol pilar tot i que als altres n'hi ha dos.

Però el pàrquing del Palma Arena té altres problemes, com el sostre, un erm ple de terra, herba seca i restes de material de construcció. Un descampat on arriba un gran ascensor d'alumini sense sentit, un altre dels coneguts despropòsits de l'obra més emblemàtica de Jaume Matas. Al sostre, s'hi havia projectat una pista d'atletisme que no s'ha fet mai però ara tan sols hi ha herbes, terra i runa. Iaquest és el problema. L'acumulació de terres afavoreix que l'aigua de pluja s'hi acumuli, no dreni i, finalment, es filtri.

Segons fonts pròximes a la Conselleria de Presidència, quan el gerent del Consorci per a la Construcció del Palma Arena, Guillem Bosch, s'assabentà de la situació demanà consell a un arquitecte de la seva confiança. Aquest li recomanà que enviàs un burofax a les constructores requerint-los que apuntalassin l'edifici. Amb tot, cap de les dues unions temporals d'empreses (UTE) que el van fer no assumeix la responsabilitat del problema. Una la formen Dragados i Llabrés Feliu i l'altra l'encapçala Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). La Fundació Illesport, que va licitar les obres de l'aparcament, les ha denunciades a totes.

A FCC se li adjudicà obra per valor de 2.598.960 euros i certificà aquesta quantitat justa. En canvi, la UTE formada per Dragados i Llabrés Feliu rebé una adjudicació d'1.937.580 euros i se'n gastà 2.283.449. Hi hagué un sobrecost del 17,85%: 345.869 euros. Segons aquestes xifres, dels comptes generals del Govern de l'any 2008, fer el pàrquing del velòdrom costà 4.882.409 euros. I això sense comptar l'electrificació, que s'adjudicà a Elecnor per 1.022.452 euros, tot i que finalment en costà 44.160 més. Tot i que l'electrificació es va fer pensant amb una xarxa com la d'un aparcament privat, amb lectors de targetes i barreres mòbils, l'actual direcció d'Illesport considera que el cost fou escessiu.

Elecnor també ha estat denunciada. De totes aquestes obres encara manquen per pagar 574.408 euros a FCC i 153.890 euros a Dragados i Llabrés Feliu. A més, no s'ha abonat Elecnor. En total són 1.794.911 euros i totes les empreses reclamen interessos pel retard.

Un cúmul de despropòsits
Els cruis del pàrquing del Palma Arena s'afegeixen a la llista de problemes del velòdrom que es pressupostà per devers 48 milions d'euros i n'arribà a costar uns 110.

Tot plegat s'investiga en un complex procés judicial ple d'acusacions de comissions i on ha sortit a la llum que la coberta de l'edifici costà 18 milions, tot i que n'havia de valer 6, i que el sobrecost no es justificà, o que els arquitectes García-Ruíz es contractaren de manera irregular. I tot, per un velòdrom que ni tan sols podia homologar la pista.