TW
0

"Som del barri de Sant Jaume, de mare cosidora i pare militar", afirma Sedano, qui estudià Dret a Barcelona i es col·legià a Palma el 1971 amb el número 590. El misser inicià la carrera "en el despatx de Lluís Matas, pare de Joan Matas Pons. Tots dos som fills professionals del mateix pare, un gran penalista. Amb ell vaig començar a dur penal, fins que per circumstàncies de la vida un amic amb problemes matrimonials em demanà que per favor el dugués. I aquí vaig entrar en el vessant matrimonial, en el dret de família".

Casos mediàtics de corrupció
Sedano ha treballat molt les branques mercantil i civilista, però mai ha deixat del tot penal. "Ara tot just n'estic duent un parell de casos, allò que passa és que si et fiques en un cas de repercussió mediàtica, sembla que estiguis superespecialitzat".

L'advocat és militant d'Unió Mallorquina i en l'actualitat defensa els interessos de l'exconseller de Turisme Francesc Buils en el cas Voltor i del marit de l'expresidenta del Parlament Maria Antònia Munar en el cas Maquillatge. Assenyala que la part del procés judicial que més li agrada de penal "és la instrucció. No pots anar a una vista oral amb garanties d'èxit si has deixat darrere roba bruta".

Respecte dels casos de corrupció, assenyala que "tot està encara en període d'instrucció. El caire condemnatori que ara es respira serà molt diferent quan el Tribunal s'hi pronunciï. Hem de veure encara quantes persones desimputaran, quantes mesures cautelars es mantindran i quantes vistes orals es duran a terme, perquè moltes peces separades no arribaran a judici. N'estic convençut".

De fet, el mateix Sedano exercí uns anys com a polític. "Vaig ser conseller d'Esports fins que vaig presentar la dimissió el 2001, quan sortí la llei d'incompatibilitats. Fins llavors havia combinat ser misser amb la política, però quan vaig haver de triar vaig escollir la professió", diu convençut.

Dret matrimonial canònic
Sedano ens recorda que fa uns anys, no tants, "el matrimonis civils no existien, la gent només es casava per l'Església i a mi la Cúria Diocesana m'hagué d'habilitar per exercir el dret matrimonial canònic. Vaig fer uns cursos a la UIB que impartia el Tribunal de la Rota". Explica que "fins a la Llei del divorci -del 1981- era impossible separar-se civilment i s'hagué de trobar una fórmula, que consistia en les separacions consensuals davant el Tribunal Eclesiàstic", en el nostre cas del Bisbat de Mallorca. A partir del divorci, però, "les separacions consensuades varen desaparèixer".

Ara, en dret de família canònic, assenyala, "només es fan les anul·lacions matrimonials, tot i que també han baixat molt". Sedano diu que "cada vegada hi ha més matrimonis civils i que la gent que es casa per l'Església es divorcia". Somriu i afegeix: "Estan divorciats, però no anul·lats. L'Església els nega la comunió i una sèrie de sagraments. Ara, quan algú demana una anul·lació, és per qüestions ideològiques, religioses", afirma. L'anul·lació matrimonial, diu, "és un procés llarg perquè necessita una segona sentència: una del Bisbat de Mallorca i una altra de l'Arquebisbat de València. Si les dues són unísones, és nul, i si una de les dues no ho és, s'ha d'anar a la Rota Espanyola, que és la determinant". A Roma, apunta, "només hi van els matrimonis rats -entre batejats- i els no consumats", que també n'hi ha molts.

En la nul·litat, el Tribunal Eclesiàstic declara que "el contracte de matrimoni que es va firmar és nul i, per tant, no ha existit, tot i que reconeix els al·lots. Això no queda anul·lat". Entre les causes de nul·litat que s'accepten dins el codi canònic, hi ha, entre d'altres, "la por reverencial" i, sobretot, "la manca de facultats per assumir les obligacions matrimonials, la fórmula més comuna".

Un altra gran passió de Sedano és l'esport. "He fet especialitat de dret canònic, però també d'esportiu, per afició. M'agrada molt el futbol, som del Mallorca, i he estat 14 anys president del comitè de competició de la Federació balear. El tennis, diu amb simpatia, "també és part del meu passat. El present i el futur, en canvi, és el golf. En som jugador amateur".