Francesc Antich, president de l'Executiu autonòmic, en la seva intervenció. | Ferran Aguiló - M. À. Cañellas.
El president del Govern, Francesc Antich, presentà ahir al Parlament el pla d'ajust del dèficit, que inclou una retallada de la despesa de 103 milions i un increment d'ingressos via imposts d'entre 25 i 30 milions. El president plantejà les mesures com una reforma estructural de l'Administració i avançà que té intenció de pactar-les amb totes les forces perquè tinguin continuïtat fins al 2013 governi qui governi. Per a la primera part del paquet, ahir es garantí el suport d'UM i, per tant, la majoria. Tanmateix, l'increment de la pressió fiscal té el rebuig del PP i UM i no prosperarà. UM just està oberta a estudiar un nou tribut ecològic que gravi empreses contaminants.
La retallada de 103 milions surt, segons exposà Antich, de retallar el sou als empleats públics (30 milions), de no cobrir places públiques dotades (set milions),d'eliminar inversions no contractades (30 milions), de reduir a la meitat -de 169 a 82- el nombre d'entitats públiques i d'abaixar un 5% el seu pressupost (33 milions), i de contenir despesa general i subvencions (tres milions més).
Aquest apartat inclou l'eliminació de les conselleries de Treball i d'Agricultura, feta pública dilluns, i de càrrecs polítics i personal eventual, que Antich no quantificà. Tampoc no concretà en quina mesura es disminuirà la capacitat de despesa d'IB3, que es limitarà. Pel costat dels ingressos, Antich proposà l'augment de l'impost de transmissions (del 7 al 8%) per a operacions amb béns immobles de més de 450.000 euros (tres milions d'ingressos), l'augment d'un punt del tram autonòmic de l'IRPF per a rendes superiors als 100.000 euros (dos milions més), la pujada de l'impost de successions per a herències superiors als 600.000 euros de l'1% actual fins al 20% en les superiors als tres milions (vuit milions) i la creació d'un impost a grans empreses contaminants (18 milions).
Antich pretén dur al Parlament tres iniciatives legislatives, una per retallar despesa, que té el suport d'UM i prosperarà; una per apujar imposts, que no es tirarà endavant pel rebuig de PP i UM; i una per crear el nou tribut ecològic, que haurà de negociar amb UM.
Això no obstant, a més, el cap de l'Executiu posà ahir sobre la taula la necessitat de negociar l'eliminació de les duplicitats de competències existents entre el Govern i els consells i establir criteris que regeixin els futurs traspassos competencials. "Amb aquestes mesures posam en marxa una reforma estructural de l'Administració autonòmica perquè sigui més ajustada i no hi hagi duplicitats. Perquè sigui més eficaç ara i en el futur", afirmà el president. Advertí que el pla de reducció del dèficit ha de tenir vigència fins al 2013 i, per això, plantejà que totes les mesures siguin pactades perquè, governi qui governi, no es toquin. "L'objectiu del sacrifici no és cap altre que arribar, tan aviat com sigui possible, a la recuperació econòmica, la creació de llocs de treball i l'assoliment d'una prosperitat compartida per tots els ciutadans", sentencià.
El president d'UM, Pep Melià, oferí el suport del seu grup a la retallada, garantint així que tiri endavant el gruix del paquet d'Antich. "Ja era ben hora que es reduís l'estructura política del Govern, perquè fins ara només havien eliminat conselleries per l'expulsió d'UM", indicà. Però també fou clar a l'hora de rebutjar els increments d'imposts, perquè "penalitzaran l'economia i aturaran el consum". En aquest sentit, reclamà que s'actuï per dinamitzar l'economia i sortir de la crisi com abans millor. Melià criticà la "nefasta" gestió de Zapatero i recalcà que la millora del finançament no resol el dèficit fiscal de Balears.
Finalment, el portaveu del Bloc, Biel Barceló, centrà el discurs a criticar les iniciatives de Zapatero, "les mateixes que hauria pogut prendre un govern de dretes", i avisà que, mentre l'Executiu ja ha fet un esforç, Madrid continuava gastant. En canvi, defensà que les mesures plantejades per Antich són "progressistes", perquè augmenten imposts a rendes altes i no afecten les inversions. Barceló acabà avisant Antich que "Zapatero és un dirigent polític amortitzat" i li recomanà que "planti cara a la situació" i "no es deixi arrossegar al desastre" de ZP perquè, abans que tot, primer "és el president d'aquest país".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Vaj quin sebel·lí que està get aquest algaidí. Entre ell i es seu "Kefe" deixaran es país com un solar sense herba. No voliem brou, ..? Idò, taça i mitja....
Doncs a mi em sembla bé que es diversifique l'enconomia i s'inverteixi en noves teconologies. Ja està bé de ser una república bananera depenent dels turistes sense un euro que ens arriben. El que em sembla escandalós és que sigui el poble qui hagi de pagar pels errors i la corrupció dels rics. S'han d'apujar els impostos a les rendes altes, no té sentit que hàgim de patir pujades de preu i retallades de sous o de pensions aquells que no tenim culpa de res i ja feim miracles per a arribar a final de mes. Prou privilegis als grans gurús del turisme i la construcció. Si ens hem d'estrènyer el cinturó, que ho faci tothom!
És una pràctica molt habitual entre els polítics de totes les administracions, contractar personal de fora que no són funcionaris però si són amics seus, i precindir dels funcionaris de carrera que són els que saben com funciona l'administració perquè per són els que han hagut d'estudiar les normatives els decrets i les lleis per aprovar les oposcions. Per això han sorgit durant tots aquests anys empreses al voltant de les conselleries per contractar tota aquesta gent. Em molts de casos la tasca dels funcionaris ha quedat sense contingut perquè s'ha traspassat a una persona aliena a l'administració que no en té ni idea dels processos que s'han de seguir en la gestió dels processos administratius . Així s'han anat duplicant les despeses i els sous. Tota persona que faci feina a l'administració ha d'haver passat per una oposició, i la feina que ha de dur a terme ha d'estar en consonància amb les oposions que ha fet..
money, money, money i sa gent a l'atur...
A RT, és interessant la reforma estructural de l'administració. Perquè hi ha docents fent d'administratiu, perque hi ha tants locals de lloguer per part de l'administració...? i així podríem seguir! De totes formes la reforma estructural que ja no es pot retardar hauria d'anar dirigida al sector turistic de les illes (més qualitat i menys quantitat, més respectuós amb el medi natural...), a la reconversió-reduccio total del sector de la construcció, a la diversificació de l'economia... Aquest govern és lent en les reformes, el problema és que amb un govern diferent les reformes no sabem si arribaran mai!
Aquesta gent no s'enteren de la crisis económica que ve!, no la que tenim sino la que ve!!!!!!!!!!!!!!!!!1 IRRESPONSABLES!
francesc Harry Antich Potter suprimirà amb una bareta màgica 80 empreses públiques. jajajajajajajajajajaja
Tot això és comèdia i una "posse" de cara a la galeria. En Manera està dilapidant milions en el seu Parc Bit dels collons. Però a aquesta tudada la consideren "impulsar les noves tecnologies". Ja és ben hora que l'inútil de Manera dimiteixi. Val més que se'n vagi abans que destrossi l'autonomia, l'autogovern, les finances i el país sencer.
Sí, però acompanyats dels ineptes i prepotents d'aquesta, que ens han fet perdre milions d'euros amb les seves barbaritats.
el que estaria bé per començar seria que tots els lladres de la passada legislatura tornasin els doblers.