TW
0

Totes les forces amb representació al Consell, excepte UM, escenificaren ahir un "acord històric" per modificar el Pla Territorial. S'eliminen les polèmiques Àrees de Reconversió (ART), operacions urbanístiques aprovades per PP i UM el 2004 i que ara investiga la Justícia. Aquestes operacions traslladaven drets urbanístics d'un punt a un altre i algunes suposaven creixements. Ara s'eliminaran 19 ART, totes les que duien creixement, i s'impedirà la urbanització de 483 hectàrees i la construcció de 24.000 places turístiques i residencials a Mallorca.

L'acord, que es votarà en ple el tres de maig, fou presentat per la presidenta del Consell, Francina Armengol (PSOE); el president del PP, José Ramón Bauzá, i la portaveu del Bloc, Joana Lluïsa Mascaró. Tots destacaren que es posa límit al creixement, s'ofereix seguretat jurídica i es garanteix que el model territorial no es discutirà en 10 anys. El d'ahir és el primer gran acord PP-PSOE d'ençà que Bauzá presideix el PP, és un dels acords territorials més transcendents i un dels pocs que es fa sense UM.

Tot i que la revisió del Pla Territorial té garantida la majoria, es proposarà a UM que s'hi sumi. Els de Pep Melià, que se n'abstindran, consideren que la imposició del PP d'eliminar totes les ART, acceptada pel Pacte -en principi, PSOE i Bloc només volien eliminar les set més polèmiques- impedirà fer esponjaments. A la vegada, han demanat que es mantinguin ART com les de la Ràpita (Campos), tot i que limitades i només amb places turístiques. Ara, aquestes operacions desapareixen, però el Consell permetrà als ajuntaments dibuixar creixements inferiors a zones turístiques, sempre amb operacions de reconversió i a través del Pla d'Ordenació de l'Oferta Turística. Així, de les 650 hectàrees de creixement previstes a través de les ART, se n'eliminen 483, però es permet el creixement en 168 hectàrees repartides en 15 municipis.

En total, se suprimeixen les ART directes de l'Ullal (Pollença), les dues de la Ràpita (Campos), la d'Alcúdia, la de Son Crever (Marratxí) i la de l'Arenal de Llucmajor. I les diferides de Cala Major; Palmanova, Magaluf i Portals Nous; Santa Ponça; Peguera; Port de Sóller; Cala Sant Vicenç; Can Picafort; Cala Rajada; Cala Bona; la Coma; Cala d'Or; Platja de Palma i l'Arenal. Les ART que afecten àrees degradades (Palma-Marratxí i Cala Millor) i la de l'antiga central d'Alcúdia es mantenen amb un altre nom. També es conserven altres ART sense creixement.

El Consell no preveu pagar indemnitzacions. L'altra qüestió territorial pendent, la protecció del Guix (Escorca), no té majoria per prosperar en el ple de dia tres.