Veí del poble de Randa i amant de "la muntanya sagrada" i de l'ermita de Sant Honorat, el comissari de la Brigada de la Policia Judicial Antoni Cerdà puja i baixa cada dia a Ciutat per anar a la prefectura. Fa 39 anys que és al Cos Nacional de la Policia i dos menys que treballa a Mallorca. Abans, va ser 2 anys a Bilbao. Cerdà començà a la Brigada d'Informació, passà per la comissaria de la Platja de Palma, pels grups d'investigació per barris, per la secció d'estupefaents i per la comissaria de l'aeroport de Son Sant Joan, fins que el 2007 "em vaig fer càrrec de la Brigada de la Policia Judicial.
La nostra tasca consisteix a investigar els delictes, descobrir els delinqüents i, amb les proves que trobem, posar-los a disposició judicial. És una tasca ingrata", reconeix, perquè a vegades, després de molt esforç darrere d'algú, potser "se t'escapa. Has de saber esperar el moment oportú i aportar les proves necessàries als jutges per poder-los imputar".
Anticorrupció
El comissari somriu amb picardia quan li deman per la corrupció i diu que tant de cas sí que l'ha "sorprès un poc". Comenta que va ser crear la Fiscalia Anticorrupció fa uns anys i que els casos començassin a esclatar: primer, l'operació Llampec; després, De Santos; i "de llavors ençà no s'ha aturat. És estrany el dia que no hi ha intercanvi d'impressions amb els fiscals. Nosaltres no hauríem pogut dur tots aquests casos si no hagués estat amb un fiscal que els coordinàs i també amb l'ajut de l'Agència Tributària.
Els equips conjunts han ajudat moltíssim", assegura. "La Fiscalia és bàsica i el treball dels jutges també, perquè fa uns anys pareixia que els jutjats eren en un lloc i nosaltres a l'altre. Ara s'involucren en qualsevol cas i, clar, també s'han vist desbordats per la quantitat de feina". Cerdà indica que "les investigacion són d'aquesta profunditat perquè els jutges agiliten molt la feina. Si no ens hi portàssim bé, no hi hauria res a fer. Per això intentam que hi hagi bona col·laboració i certa credibilitat. És a dir, que quan s'iniciï una investigació, no hi hagi suspicàcies", afirma.
El comissari fa broma quan explica que des de la comissaria central -a Madrid- a vegades li pregunten: "Toni, què passa allà?". I assenyala que "en l'àmbit regional, de casos com els que hem investigat, n'hi ha poquíssims".
La Policia Judicial orgànicament depèn del Ministeri d'Interior, però funcionalment depèn dels jutjats, tribunals i fiscals. El seu cap a Balears apunta que "existeixen unitats orgàniques que depenen més directament dels jutges i que tenen la seu als jutjats de l'avinguda d'Alemanya. Els coordina el jutge degà". A més, "n'hi ha dues més de petites: una Fiscalia de Menors i una darrera al Tribunal de Menors". La resta, precisa, "ja són les unitats d'àmbit provincial, malgrat que a les comissaries d'Eivissa, Menorca, Ciutatdella i Manacor hi hagi també grups reduïts".
Udyco i UDEF
El comissari Cerdà assenyala que dins la Brigada de Policia Judicial "hi ha dues seccions grosses: una és la Udyco, en la qual trobam el grup de drogues, de crim organitzat i de blanqueig de capital; després hi ha la UDEF, que és de delinqüencia econòmica i financera. Estam a punt de crear aquesta secció que serien els delictes econòmics", diu. D'altra banda, en formen part el grup d'homicidis, d'atracaments, de robatoris i finalment el SAF (Servei d'Atenció a la Família), que engloba tot el tema de la violència de gènere i dels menors. Cerdà conclou que "en total som un centenar d'agents a la Brigada. El grup que té més personal és Delinqüència Econòmica, SAF i Drogues".
El comissari reconeix que "la prefectura és un lloc de pas, però la nostra brigada és la que té menys mobilitat. Miram molt per la gent d'aquí que vulgui continuar a Mallorca. També remarca la tasca del SAF. "Estam saturats de feina. Des que entrà en vigor la Llei de violència de gènere, n'hi ha moltíssimes més denúncies, massa", afirma. I la situació dels joves empitjora. "Els centres d'internament estan estibats, parlant malament. El planter puja i, per desgràcia, els menors com a autors de fets greus augmenten", admet. I això sense entrar en el tema de les bandes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Que comencin a mirar la conselleria de mobilitat, ja veureu com s'acomula sa feina.