Haureu de gestionar el Consorci amb un pressupost sensiblement inferior, d'1.245.000 euros, mentre que fins ara havia funcionat amb 2.061.000 euros. Com us afectarà?
Hi ha hagut aportacions inferiors i a sobre tenim una demanda superior. Que hi hagi més gent a l'atur fa que es noti en la demanda dels cursos de català.
No podreu arribar a totes les peticions?
Cal donar sortida a la demanda i cal prescindir de coses, però de cursos, mai.
Quines previsions hi ha?
Tenim una previsió per al 2010 de 190 cursos, però d'ençà que ha començat aquest exercici ja n'hem fet 98. Sens dubte estam superant totes les previsions. Pel que fa al 2009, el tancàrem amb un total de 339 cursos impartits.
En què es tradueix la disminució del pressupost?
En l'assesorament, les publicacions i en el suport que fins ara donàvem a projectes engrescadors. Però, per sort, ara el foment exterior de la llengua ha passat a mans de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
El Cofuc té deutes, encara?
Sí, des del 2007, i he de donar-hi sortida. A mi m'agradaria que l'octubre de 2010 el deute de 50.000 euros, aproximadament, quedi liquidat. Per poder avançar, cal anar tancant portes i cal fer una gestió responsable.
Com s'ha pogut estar tant de temps sense gerent?
Ha estat una mala passada per a tots els treballadors del Cofuc que feien la seva feina per sobre de les seves possibilitats, ja que ells són tècnics.
Molts canvis en poc temps...
En aquesta legislatura ja portam tres gerents i això demostra l'esforç que han fet, perquè no cap projecte no ha quedat mai aturat, ni cap convocatòria sense sortir.
El conseller d'Educació, Bartomeu Llinàs, després que Payeras deixàs el càrrec, apuntà la possibilitat de canviar l'actual model de consorci del Cofuc. Com ho valorau?
No sé com ho pensava projectar, però tornar enrere seria molt difícil, igual que donar uns resultats i una resposta a la demanda de la societat. Jo no crec que canviar el model sigui una bona idea, ja que el que tenim, de no dependre de ningú, ens permet ser autònoms.
Veis continuïtat al Cofuc?
Hi ha demanda per part de gent que necessita eines perquè el català no està normalitzat... Si desaparegués perquè ja no cal, seria sens dubte una bona notícia. Ara bé, si ens posam a la banda pessimista, si hi ha una majoria de votants que no considera necessari el Cofuc, podem quedar sense. Tot depèn de les prioritats dels qui governen.
Quins projectes us agradaria poder tirar endavant, tot i els escassos recursos d'enguany?
Per a la població no catalanoparlant s'han d'oferir eines perquè s'introdueixin en l'ús de la llengua.
En què es concretaria?
Ara tenim una revista, la Facielct, que té un llenguatge molt planer. M'agradaria poder fer més publicacions d'aquest tipus. També m'agradaria poder editar més lectures graduades d'un nivell bàsic; ara ja n'existeixen, però caldria fer-ne més. Així mateix, voldria ampliar els CAL i els PAL, estaria bé que cada biblioteca disposàs d'un PAL.
Què són exactament?
Els CAL són Centres d'Autoaprenentatge de la Llengua i els PAL, Punts d'Autoaprenentatge de la Llengua. En total, a les Illes Balears n'hi ha 12.
Quin ús en fan els ciutadans?
Són uns punts de referència per a l'autoaprenentatge de la llengua catalana que permeten a la gent que té poc temps poder-s'ho combinar. La veritat és que tenen molt d'èxit i estan situats de manera estratègica pel territori.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Tants gerents diferents en una mateixa legislatura vol dir qualque cosa... no?
El Cofuc ha escatimat i molt en els sous dels professors de català, als quals no se'ls ofereix cap estabilitat, de manera que ningú no s'hi pot dedicar en exclusiva (la majoria són professors de secundària que ho fan com a feina extra). L'únic objectiu d'això és fer que els professors ja no vulguin fer cursos per tenir l'excusa perfecta per signar un contracte amb l'OCB, la qual se'n faria càrrec cobrant bastant més del que costa el servei ara mateix i contractant professors, moltes vegades sense cap experiència docent i que no són filòlegs, als qui paga poquíssims euros l'hora. Em sembla injust que les administracions públiques externalitzin serveis i això faci que siguin més cars i de menys qualitat i, a més, fomentin la precrietat laboral. L'única finalitat de tot això: afavorir entitats properes al partit polític de torn.