A Europa hi ha 327 línies diferents de tramvia i Palma vol unir-se en breu a aquesta xarxa. El tramvia modern fa justament 25 anys que es va recuperar a la ciutat francesa de Nantes. Va suposar tota una revolució perquè tenia via pròpia i obtenia la corrent a través de la catenària i el pantògraf. Commemorant aquesta efemèride i amb vista al futur, la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, juntament amb l'empresa Trambadia, organitzen una jornada de reflexió que vol reunir els dies 16 i 17 d'abril al Centre Cultural "Sa Nostra" de Palma representants de xarxes de tramvies europeus, d'empreses constructores i diferents entitats interessades en aquest model de mobilitat que de mica en mica pren força de nou a les ciutats europees.
"Volem crear un full de ruta d'allò que ens trobarem durant la implantació del Trambadia a l'illa de Mallorca", segons el gerent del Trambadia, Joan Antoni Salas. I és que la idea és posar damunt la taula diferents models tramviaris que actualment hi ha al continent europeu. Una idea i després un dissseny que a l'hora de posar-se en contacte amb la realitat del territori i dels seus ciutadans pot trobar entrebancs i que com diu la dita "val més prevenir que curar". Salas valora "la importància de poder aprendre de l'experiència d'altres ciutats que ja han implantat aquest transport i que per tant ens en poden aportar l'experiència". Per projectar i posar en marxa els primers 10 quilòmetres del Trambadia a Palma entre les Avingudes i l'aeroport encara s'ha de fer molta feina.
L'objectiu és que d'aquesta trobada en sorgeixi també la Declaració de Mallorca, un manifest a favor del tramvia com a transport públic de referència.
La jornada s'ha estructurat a través de diferents models tramviaris que hi ha a Europa. Un d'ells és el francès, que seria com explica Salas "el de la recuperació". Per això es parlarà del tramvia de Nantes, el de Bordeus -amb un model de catenària per terra- i el d'Estrasburg, on el debat metro o tramvia ha estat una constant. Un altre dels exemples que es plantejaran és l'alemany, que com diu Salas "es tracta de ciutats que han mantingut sempre la cultura d'aquest mitjà de transport, tot i el pas del temps". Kassel, Düsseldorf, Berlín i Karlsruhe són algunes de les ciutats que estaran també al punt de mira per la seva cultura tramviària. A més a més, es parlarà d'un model molt proper, l'espanyol, que com contextualitza Salas "seria un model mixt, entre la recuperació i el manteniment". Barcelona, Alacant, Bilbao i Vitòria seran les ciutats que també hi tindran cabuda.
Si bé un dels blocs importants on Càller i Tenerife tindran un paper important, serà el dedicat a la mobilitat insular. Els dos dies que han de servir per "poder explicar a la ciutadania i a les entitats com funciona un tramvia", segons els organitzadors, també inclouran la presentació del llibre Els trams trens d'Europa. La nova mobilitat regional europea, de Carles Salmerón. Amb vista a l'any que ve, ja es plantegen continuar organitzant aquestes jornades i, com explica Salas, "la idea serà dur models de l'Europa de l'Est, on hi ha una llarga tradició d'aquest mitjà de transport, tot i que tècnicament alguns països es troben en un altre nivell de desenvolupament, encara que tenen una llarga tradició".
Un model de transport que cerca vigència
L'acte inaugural serà divendres a les 10 del matí i l'obrirà el conseller de Medi Ambient i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Gabriel Vicens, el qual explicarà als presents el projecte del nou tramvia a la ciutat de Palma, si bé la conferència inaugural de les jornades, El tramvia a Europa. La nova mobilitat sostenible, serà introduïda Carles Salmerón. Tot el matí es dedicarà al concepte de mobilitat que suposa l'ús del tramvia a Europa, i l'horabaixa es posaran damunt la taula els models insulars, el francès i també l'alemany.
El dissabte arrencarà amb l'exposició dels nous projectes europeus a l'horitzó 2010- 2020. I la jornada conclourà amb la conferència sobre la recuperació dels tramvies a l'Estat espanyol, que serà presentada pel professor de Geografia de la Universitat de les Illes Balears (UIB) Pere Brunet. El punt i final d'aquesta trobada el posarà la Declaració de Mallorca on hi haurà la secretària general de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, Joana Campomar. Per acabar, la batlessa de Palma, Aina Calvo, i el conseller de Mobilitat i Medi Ambient, Gabriel Vicens, tancaran la jornada després de dos dies de debat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Del tramvia a Palma fa més de 10 anys que en sentim parlar i TOTS els partits polítics l'han inclòs al seu programa en un moment o l'altre, tot i que ara n'hi ha que en reneguen just per fotre l'actual equip de govern. Una mica de seny i memòria abans de pegar clatellades, per favor.
Comparar el tram tren de Llevant a aquestes ciutats (Kassel, Düsseldorf, Berlín i Karlsruhe) és un insult a la intel.ligència del poble. Hi ha polítics que no tenen ni vergonya ni sentit del ridícul. Com poden algunes persones que no fa ni dos anys que estan en el sector anar d'experts? No tenen cac credibilitat.
La meitat dels conferenciants són polítics que no fa ni 2 anys que no tenien ni puta idea de trens ni d'infraestructures ni de res. Show polític.