Unió Mallorquina també proposa canvis estratègics importants en el congrés de refundació del 17 d'abril. Una de les modificacions és deixar de ser allò que ha estat fins ara, un partit frontissa, i passar a ser una formació nacionalista de centre que vertebri un tercer espai equidistant dels grans blocs liderats per PP i PSOE. No concreta futurs pactes, però aclareix que "no ens ha de preocupar el qui sinó el què". "És el moment de dir adéu a regionalismes tebis i fer-nos forts com a força nacionalista de centre -apunta la ponència estratègica, el 'full de ruta' que UM debatrà en el proper congrés-. El nostre objectiu no és ser un partit frontissa. El nostre objectiu és ser un partit que des d'uns atributs específics, com són el nacionalisme, el centrisme i el liberalisme, tira endavant un projecte de vertebració i modernització de la societat mallorquina".
En la ponència es reconeix que UM ha estat fins ara un partit decisiu per formar majories de govern, pactant amb el PSOE i el Bloc per un costat i amb el PP per l'altre. Del PP, precisament, es diu que és el "principal rival" pel que fa a la "línia de creixement i consolidació de possibles votants d'UM". Ara bé, tot i reconèixer que fins ara ha viscut de ser frontissa, aposta per marcar distàncies amb la dreta i l'esquerra i posa especial èmfasi en els conceptes "equidistància" i "tercer espai". "UM és un partit equidistant dels dos grans espais polítics representats pel PP i el PSOE. Ni tenim vocació de frontissa, ni tenim vocació de ser un satèl·lit de cap dels dos grans partits estatals", s'afirma en l'escrit. El document rebutja el bipartidisme que s'imposa en la política balear i, en canvi, pren com a model la consolidació a algunes autonomies de moviments polítics centristes i nacionalistes que no existeixen en funció de conjuntures sinó que són "moviments estructurals" en les seves respectives societats.
"UM en l'àmbit balear ha de ser la força aglutinadora a partir de la qual pivoti aquest tercer espai alternatiu i equidistant del conservadorisme i del socialisme", avança el full de ruta. "El nostre èxit o el nostre fracàs no depèn de si pactam amb un o amb l'altre, sinó de si la nostra tasca i el nostre projecte és positiu per als ciutadans de Mallorca. No ens ha de preocupar tant el qui sinó el què", aclareix la ponència. En aquest sentit, UM es proposa estructurar el nacionalisme "en un moviment d'ampli aspectre" en què tinguin cabuda tots els qui apostin pel mallorquinisme polític. "Aquesta ha de ser, i no cap altra, la veritable raó i causa de ser del nostre partit", insisteix.
"Des del centralisme més cavernari s'ha atacat globalment el nacionalisme amb l'excusa dels casos de corrupció. Per tant, és estratègic no donar ni una arma més a l'adversari perquè ens ataqui. Cal sortir i contactar amb la gent de Mallorca amb el cap ben alt i la convicció de defensar un projecte renovat i viu en un mapa electoral dominat per partits centralistes i polítiques sucursalistes", sentencia el document.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.