Cada dia, 54 alumnes de cinquè de Primària del centre públic S'Hort des Fassers d'Alcúdia utilitzen a l'aula un miniportàtil. Es tracta d'un dels sis col·legis pilot que participen en el projecte Escola 2.0 a les Illes Balears. Des del mes de gener passat, empren durant una hora diària aquesta nova eina a l'aula. Com explica la professora de cinquè A, Antònia Ramis, "les assignatures en què s'utilitza el miniportàtil són coneixement del medi, matemàtiques, llengua catalana i castellana". Ara bé, un dels alumnes, Marc Ventayol, precisa: "Hi feim exercicis d'ortografia i fins i tot sudokus". L'Anastacia Alexandrovna comenta que "ara aprenem més i podem consultar més informació per internet, i fins i tot hem participat en el concurs LEA".
La seva professora, que ja està força familiaritzada amb els nous miniportàtils i que cada cop s'atreveix a anar més enllà, afegeix que "també hem fet dos exàmens amb els ordinadors". Els alumnes els empren bàsicament per connectar-se a internet i així poder cercar informació o consultar el seu correu electrònic, forma de comunicació habitual entre ells i la mestra. Com explica el director, Jaume Morell, "som un centre que abans ja donàvem molta imporància a les noves possibilitats que ofereix la xarxa, i és que cada alumne també disposa del seu propi blog i fins i tot utilitzen wikis". Els estudiants asseguren que no usen els ordinadors per xatejar en hores de classe, si bé, quan se'ls féu la pregunta, hi havia la professora davant.
Un valor afegit
Contràriament al que es podria pensar, la introducció d'aquest element a l'aula, lluny de distreure'ls, els aporta "molta motivació, perquè els atreu molt i estan molt concentrats", puntualitza Ramis. Les noves tecnologies a classe s'emmarquen dins el projecte del Ministeri d'Educació Escola 2.0, malgrat que a les Illes Balears el seu desplegament rep el nom de Xarxipèlag 2.0. Els miniportàtils pesen 1,1 kg i tenen una pantalla de 10,1 polsades per tal que siguin tan manejables com sigui possible per part dels joves alumnes. S'hi ha instal·lat el sistema operatiu Linux i programari lliure (Open Office, Gimp i Ubuntu). "De moment no hi ha hagut problemes amb els ordinadors pel que fa a temes tècnics i tots els infants poden seguir les explicacions pefectament a través dels ordinadors", segons la professora.
En altres comunitats autònomes on també s'ha començat a introduir l'ús dels portàtils de manera individualitzada dins l'aula, les famílies en paguen una part del cost i els infants poden endur-se'ls a casa, ja que és de la seva propietat i responsabilitat. A Balears, les famílies no han de pagar absolutament res; ara bé, els ordinadors queden a l'aula. Segons Morell, "no crec que passàs res si se'ls emportassin, però la gran majoria ja en té a casa i de moment no ens plantejam que se'ls puguin endur". La part tècnica a l'aula es complementa amb una pissarra digital interactiva, d'1,95 cm de diagonal i dotada amb tecnologia tàctil; un projector de distància curta i un ordinador de sobretaula per al professorat amb el comandament de la pissarra digital -amb el mateix sistema operatiu i programari que els portàtils dels estudiants.
Els centres pilot
Tal com explica el director d'aquesta escola, Jaume Morell, "amb els centres pilot es volen acabar de perfilar elements tècnics i didacticopedagògics amb vista al desplegament total el curs 2010-2011". Així mateix, al CEIP S'Hort des Fassers ja es treballa perquè tot estigui enllestit per al curs vinent. "Aquests dies, els alumnes de sisè han canviat d'aula per tal que s'hi pugui instal·lar la pissarra digital i el projector". Pel que fa als ordinadors, encara es faran esperar una mica més, fins al mes de setembre. L'objectiu imminent del pla és que tot els alumnes de 5è i 6è de Primària dels centres públics i concertats de les Illes Balears, devers 24.000, tinguin un ordinador portàtil per a ús individual a principis del curs 2010-2011 i, a més, que el setembre de 2010 estiguin instal·lades les pissarres digitals a totes les aules d'aquests cursos dels col·legis públics.
De moment, són sis els centres educactius on s'ha volgut temptejar el sistema abans de fer-ne el gran desplegament, per veure com reaccionaven, tant els alumnes com els professors, a la introducció de les noves tecnologies a l'aula. Es tracta del Costa i Llobera (Pòrtol), l'Eugeni López (Palma), Santa Maria del Mar (Cala d'Or, a Santanyí), Can Cantó (Eivissa) i Castell de Santa Àgueda (Ferreries). Les seves aules de cinquè de Primària han estat equipades amb pissarres digitals interactives, ordinadors de sobretaula per al professor, carretó per guardar-hi els portàtils i un projector de distància curta.
Per triar els col·legis pioners en la implantació, es van seguir diferents criteris. Un era triar una escola de cada illa on el tema de les TIC ja fos un projecte de centre, com és el cas del CEIP S'Hort des Fassers d'Alcúdia. D'altra banda, se'n cercà un sense experiència en l'ús educatiu de les TIC, per iniciar-hi el programa d'assessorament i formació del professorat; i un centre representatiu de les diferents zones d'influència dels centres de professorat. Aquesta varietat respon al plantejament que les dinàmiques generades pels primers enriquiran les propostes que han de sorgir del pla pilot. Els centres amb menys experiència permetran avaluar les propostes generades i les decisions tecnològiques.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.