Imatge d'arxiu del congrés d'Esquerra Republicana que es va dur a terme l'any passat. | IRENE G. RUIZ

TW
0

Esquerra Republicana durà a terme dissabte que ve una assemblea amb una proposta de resolució de la direcció sobre la taula: treballar per una aliança "de l'esquerra nacional" amb vista a les eleccions de 2011. Si el document s'aprova, voldrà dir que els republicans, més que no repetir el Bloc, prioritzen una coalició amb Entesa i el PSM. El primer punt de la proposta diu que Esquerra farà feina "perquè el 2011 tot l'espai polític de l'esquerra nacional es presenti unit dins una mateixa fórmula a totes les institucions".

Això no obstant, volen anar més enllà, en el segon punt es diu que faran feina "perquè aquesta aliança faci un salt endavant i no esdevingui conjuntural, sinó que es faci amb vies de perdurança en el temps a fi d'esdevenir una alternativa real de govern". O sigui, volen alguna cosa més sòlida que l'aliança que ha representat el Bloc. Per aconseguir-ho, posen al servei d'aquesta proposta l'estructura del partit a la resta del país. Ara, això té un preu. El text també diu que "s'assumeix que aquesta fórmula tindria en Esquerra Republicana el seu referent fora del marc estricte de les Illes Balears i Pitiüses". Així, el PSM i Entesa haurien d'emmirallar-se en ERC fora de les Balears. Si el document rep el suport de la militància, les reunions per posar en marxa aquest projecte començarien immediatament després de l'assemblea "amb la federació PSM-EN, Entesa per Mallorca i Els Verds, a més de les candidatures municipals independents properes ideològicament".

Obstacles

La iniciativa parteix de la base que "darrerament, tant des d'Entesa per Mallorca com des del PSM, s'ha expressat, de diferents maneres i amb matisos, la voluntat de treballar cap a una via unitària". Tanmateix, els "matisos" que ha expressat el PSM no semblen fàcils de resoldre. En l'assemblea que van fer el 20 de febrer, els militants del PSM, a la pràctica, exigiren l'autodissolució d'Esquerra-Illes per acceptar una coalició. Joana Lluïsa Mascaró ho digué clar quan assegurà que Esquerra havia de ser el referent a Catalunya i el PSM a les Illes Balears. Esquerra, però, no té cap intenció de desaparèixer i el document reclama el "reconeixement d'actor polític legítim i necessari" per fer feina per l'aliança electoral.

Amb tot, segons fonts de la formaciót, Esquerra compta amb les bases del PSM per fer que la direcció s'inclini per l'aliança. Segons creuen, ja van ser els militants de base els que van fer que no es tancàs la porta a una aliança a l'assemblea del PSM. Alguns membres de la direcció del partit veuen aquesta aliança nacionalista i d'esquerres com una primera passa, un primer cercle concèntric que pot anar seguit d'altres aliances electorals més conjunturals amb EU o fins i tot també amb els socialistes, amb vista als pròxims comicis. En tot cas això, vindria després. L'aliança de l'esquerra nacional "és prioritària", afirmen.