Cati Horrach aprofita els horabaixes per poder estudiar a casa. | T.Ayuga

TW
0

Obtenir els coneixements necessaris per poder trobar una bona feina o estudiar quelcom que sempre havies volgut però que no havies tingut temps de fer són les principals motivacions que fan que molta gent opti per a la formació a distància. Cati Blanca Horrach és una de les 77 alumnes que aquestes setmanes s'examina d'algun dels cicles formatius a distància. Fa dotze anys que treballa com a secretària a l'Oficina del Defensor de l'Usuari del Sistema Sanitari de les Illes Balears i, tot i ser funcionària de carrera, ha decidit que el que realment li agradaria fer ara és ser mestra. Per això, ha optat per cursar el Cicle Formatiu de Grau Superior d'Educació Infantil. Horrach assegura que, "un cop acabat el grau, allò que faré és entrar a la universitat per poder fer la carrera". S'ha matriculat de tres assignatures, que són les que es recomanen, si també fan feina.

A 36 anys Horrach es mostra contenta, ja que "la possibilitat que ara existeixin els cicles formatius m'ha permès poder fer el que fa temps que desitjava: dedicar-me a l'educació". Malgrat treballar de 8 a 15 hores i tenir els horabaixes lliures, manifesta que "intent dedicar-hi dues hores al dia, atès que et fan fer moltes activitats". Segons comenta, "està molt bé tenir exercicis, perquè et permeten interioritzar la matèria sense necessitat de posar-te a llegir autèntics totxos". Cada assignatura val uns 30 euros i tenen diferents hores de dedicació depenent de la dificultat.

Els estudis

Fins al curs passat la Formació Professional no es podia realitzar a distància. Des del mes de setembre i gràcies a un acord entre l'Institut Obert de Catalunya (IOC) i la Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears les persones que viuen a l'Arxipèlag també hi poden accedir. A Mallorca s'hi han matriculat 250 persones. A la resta, entre 15 i 20 persones per illa. Pel que fa als cicles formatius de Grau Mitjà s'hi ofereix: Explotació de Sistemes Informàtics/ Sistemes microinformàtics i xarxes, Atenció Sociosanitària, Gestió Administrativa i Equips i instal·lacions Electrotècniques/ Instal·lacions Elèctriques Automàtiques. Ide cicles formatius de Grau Superior: Administració i Finances, Administració de Sistemes Informàtics, Desenvolupament d'Aplicacions Informàtiques, Gestió Comercial i Màrqueting, Prevenció de Riscos Professionals, Secretariat i Educació Infantil.

Els ensenyaments amb més matriculats han estat Secretariat, Administració i Finances i Gestió Administrativa. La durada és d'entre 1.400 a 2.000 hores. Els cicles formatius ofertats intenten estar totalment lligats a la demanda laboral existent. Des de la Direcció General de Formació Professional i Aprenentatge Permanent, asseguren que "el fet de poder conciliar la vida familiar i la professional fa que molta gent opti per l'FP a distància". A més a més, s'han trobat tot tipus de perfils. "Hi ha des de persones aturades fins a dones embarassades que volen aprofitar els mesos de gestació per distreure's estudiant. Això no obstant, la mitjana d'edat és entre els 26 i els 33 anys".