Els titulars de Defensa es feren ahir la foto de familia. | Ferran Aguiló - Teresa Ayuga

TW
0

Al passeig marítim i a Gomila, parelles de policies a cada cantonada vigilaven ahir tot allò que hi passava. Molts duien armilles antibales i pistola i d'altres, a més, carregaven un subfusell fosc. La resta de Palma també n'era plena, amb controls a totes les vies principals. Ja fa dies que l'helicòpter de la Policia sobrevola insistentment la ciutat, que les patrulleres de la Guàrdia Civil controlen la badia de Palma i que les armes omplen els carrers. Ara bé, ahir, amb el començament de la reunió informal de ministres de Defensa, el setge policial arribà al nivell més alt. Prop de mig miler d'homes vigilen Ciutat, una mesura que continuarà fins al migdia, com a mínim, que és quan s'acaba la trobada.

Intentar arribar d'hora a la feina, ahir dematí, fou una loteria. Els controls de la Policia aturaven alguns cotxes per comprovar-ne la documentació -hi dedicaven una bona estona- i en més d'un carrer això causà coes i retencions en el trànsit. "Fan controls durant tot el dia. Conduir per Palma, avui, és impossible. I tot per aquesta banda de lladres", afirmà un taxista de Ciutat, indignat per tanta seguretat. A més, de tant en tant, un seguici de cotxes de la Policia Secreta, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional escortaven un cotxe oficial negre, amb les sirenes a tot volum, aturant el trànsit i sense respectar els semàfors. Tot plegat creava la sensació, per alguns veïns, d'alerta permanent. "A mi, tantes armes i tantes sirenes no em fan sentir segura; més aviat em fan un poc de por", deia, atemorida, Catalina, una veïna de la barriada de Gomila d'una seixantena d'anys.

La zona més controlada eren els voltants de l'hotel i el centre de convencions Meliá Victoria, on es feien les reunions. La porta del passeig marítim era tancada i barrada, per entrar-hi s'havia d'emprar la de la plaça de Gomila. La vorera era presa per una vintena de policies que n'impedien el pas i just davant de l'entrada, a l'altra banda del carrer, sota el Sol, hi feia guàrdia una furgoneta de la unitat canina, carregada de cans que no deixaven de bordar. Per tota aquella zona també hi havia agents de paisà, amb americana, corbata i una ràdio d'auricular ben dissimulada.

A la plaça de Gomila un camió i un cotxe dels Bombers de Palma també feien guàrdia, per si de cas. "No sé per què som aquí, ens han dit que hi quedem i ho feim", digué un dels bombers, que reconegué que hi eren per culpa de la reunió. El passadís estret que du de la mateixa plaça al passeig marítim, que és a la vora del centre de convencions, també estava vigilat. Hi havia un policia armat a cada punta del passadís i demanaven la documentació a tothom que hi entrava o en sortia. En dictava les dades per la ràdio i esperava la confirmació abans de permetre al veí que continuàs.

Enmig de tantes mesures de seguretat, per escoltar la ministra de Defensa espanyola, Carme Chacón, els periodistes havien estat convocats a l'hotel Palas Atenea una hora abans que parlàs. Ella no havia de xerrar allà, sinó una trentena de metres més amunt, al Meliá Victoria, però els reporters havien d'acreditar-se i passar les proves: detectors de metalls i l'escaneig de totes les càmeres i equips de gravació. Des d'allà els dugueren dins un autocar fins al Victoria, que és ben a tocar. Tot, per la seguretat dels ministres i les delegacions. Un cop allà, però, la ministra parlà des de la terrassa del centre de convencions, un lloc desprotegit i a la vista de molts edificis dels voltants. Tot i els controls, a més, no fou difícil que un periodista acreditat entràs a l'autocar sense passar per cap detector ni escàner.

Un avió força car

Una de les novetats que anuncià Chacón ahir fou que s'havia assolit un principi d'acord per desencallar la construcció de l'avió de transport militar A400M. Digué que els set països implicats en el projecte, Alemanya, França, l'Estat espanyol, el Regne Unit, Turquia, Bèlgica i Luxemburg, havien arribat a un consens amb l'empresa constructora, EADS, que reclamava més doblers pel sobrecost del projecte. Segons la ministra, el programa "és un èxit per a la indústria europea". El projecte tenia un pressupost de 20.000 milions d'euros, però, segons EADS, hi ha un sobrecost de 5.000 milions i, segons admeté Chacón, els estats implicats accepten pagar 1.500 milions més del compte. És previst que avui tanquin els detalls del pacte.

La responsable de la cartera de Defensa també digué que es plantejaven fer que les unitats tàctiques de combat battle groups poguessin actuar ràpidament en casos de catàstrofes humanitàries, com el d'Haití. "És convenient explorar quins són els nostres instruments per reaccionar d'una manera més coordinada i més forta davant aquesta mena de successos", assegurà. Chacón hi afegí que parlarien de l'operació Atalanta, per combatre la pirateria a la costa de Somàlia, i que el maig podria començar la missió d'entrenament dels militars somalis dirigida per l'Estat espanyol. A més, indicà que actuarien contra els vaixells niu dels pirates, que fan de base, i els ports que els acullen. Així mateix, renovà el compromís de la UE amb el tancament de Guantánamo.