TW
0

El PSM fa autocrítica, es posa a la bàscula i mira de retrobar-se. Admet que no sap qui són els seus votants, que la seva imatge no és moderna, que no pot fer de partit majoritari perquè no ho és. Reconeix que encara no sap què ha de fer, si presentar-se en solitari o en coalició i en quina coalició. I, de moment, aposta per reforçar-se, per tornar a la política de carrer, al contacte directe amb la gent, per simplificar el discurs i per "tornar a ser el PSM de sempre".

Aquestes són les conclusions que han extret els nacionalistes d'un seguit de Trobades de Direcció, en què han participat 360 afiliats i simpatitzants. A partir de seves les aportacions, el PSM arriba a la conclusió que és una "obligació moral" per al partit "regenerar la democràcia" i que l'única manera de fer-ho és "tornant a la política de carrer". "Cal anar a cercar qui ens vota", però abans cal "identificar amb nom i llinatges qui ens vota, el que en general, tret d'algun poble concret, no sabem".

Tot això, per situar militants, simpatitzants i votants en el paper protagonista de la política. "El PSM no és només una cúpula dirigent" i "no hi és només per a fer campanya quan hi ha eleccions", diu l'escrit de conclusions de la formació.

"Els càrrecs institucionals i de partit no han de quedar tancats als despatxos, sinó que han de treballar al carrer", afirma el PSM, qui es proposa també captar joves, que permetin fer el relleu generacional. Però, els nacionalistes també arriben a una altra conclusió: "És imprescindible disposar de dos recursos bàsics: persones i doblers". I, pel que fa als doblers, aposten per obtenir beneficis d'activitats "empresarials" del PSM, entre ells la venda de marxandatge, i per "perdre la por de demanar doblers".

Pel que fa als temes polítics prioritaris, els nacionalistes conclouen que han de "simplificar el missatge polític", "tocar de peus a terra amb els problemes de la gent" i, en definitiva, "hem de tornar a ser el PSM de sempre", defensor de la llengua i cultura catalanes, del mallorquinisme polític, dels drets socials i polítics, de l'economia sostenible, del territori, i del patrimoni. "No hem de fer de partit majoritari" i "no podem obrir-nos gaire, perquè correm el risc de diluir el nostre missatge" diu el partit, que vol situar al mateix nivell que els altres eixos un "tema nou", el de la regeneració democràtica i la lluita contra la corrupció. "El PSM té les mans netes", sentencien.

Les conclusions no resolen quina ha de ser en el futur la política de pactes i, en qualsevol cas, es considera que s'ha de reforçar el PSM tant per a presentar-se en solitari com per fer-ho en coalicions electorals amb "socis fidels i coherents". No hi ha consens en si les coalicions electorals han de donar prioritat al component nacionalista o d'esquerra. Tampoc no està clara la relació amb Entesa i, en canvi, "hi ha unanimitat en la necessitat que als actuals pactes institucionals cal ser més bel·ligerant".

"Hem de marcar la nostra presència, demostrant coherència però també pragmatisme", diuen del paper a les institucions, on es proposen ser "pràctics i resolutius" als governs i responsables, fiscalitzants i durs, si cal, a l'oposició. "Hem d'ésser el partit del No i el partit del Sí", afirmen.

El PSM vol els resultats del Bloc

Les conclusions de les Trobades de direcció del PSM també inclouen uns "objectius estratègics" fixats per l'executiva del partit amb vista a les eleccions del 2011. El PSM no defineix si es presentarà sol o en coalició, però, segons aquestes previsions, la formació aspira a aconseguir en solitari o a aportar a una hipotètica coalició uns resultats semblants als que obtingué el Bloc en el seu conjunt l'any 2007.

Pretén assolir el 10% dels sufragis (34.720 vots) i se n'atribueix 22.511 dels que obtingué el Bloc el 2007. Amb aquests resultats tindria quatre diputats, quatre consellers insulars i dos regidors a Palma, els mateixos que la coalició amb EU, Els Verds i Esquerra al 2007. A la Part Forana, vol passar dels 50 regidors a 60 i de les quatre batlies d'ara a cinc l'any 2011.