El canvi d'estratègia del PP, que deixà plantat el president; les condicions del Bloc, que no volgueren sentir a parlar d'un govern amb suport dels populars, i les garanties d'UM per aprovar els pressuposts, restablir l'estabilitat a Palma i actuar contra la corrupció foren els tres elements claus que dugueren ahir el cap de l'Executiu, Francesc Antich, a descartar el trencament del Pacte i un govern en minoria, i a apostar per reconduir la crisi amb els socis. Reconduir-la a base de reforçar l'acord actual amb un seguit de mesures contra la corrupció que, entre d'altres, inclourien codis ètics que obliguin els partits a treure de les institucions càrrecs executius imputats amb indicis clars de delicte. Aquestes mesures es continuaran negociant avui.
La jornada maratoniana, amb deu hores de negociacions, s'iniciava amb un Antich que enduria el discurs respecte d'UM, després que bona part de l'executiva socialista constatàs el desgast que suposa el Pacte amb un partit sacsejat per casos de suposada corrupció. Tanmateix, el president, que s'havia plantejat la possibilitat d'un govern en minoria sustentat des de fora pel PP, veia com els populars canviaven d'estratègia i es retiraven d'enmig, tot i que el seu president, José Ramón Bauzá, encara dijous llançava missatges oferint suport extern al PSOE.
Sense el PP en joc, Antich escoltà d'una altra manera les garanties d'estabilitat del president d'UM. Miquel Àngel Flaquer, el primer que es reuní amb el president al Consolat, donà paraula que el diputat Tomeu Vicens votaria els pressuposts i que el regidor Miquel Nadal no actuaria a Cort per compte seu. De fet, el "problema" de Palma es mantingué obert tota la jornada. Calvo insistí que no governarà a "qualsevol preu". Els socialistes no es refien de Nadal -tampoc d'Eberhard Grosske (Bloc)- i temen que en el futur es pugui reproduir la crisi a l'àmbit municipal.
La paraula dels socis
Malgrat això, la paraula donada per UM i la disposició dels seus dirigents a negociar un paquet de mesures per garantir que els suposats casos de corrupció no afectin les institucions convenceren el president que es podria reconduir el Pacte. Encara s'acabà de convèncer quan el Bloc, que era qui suposadament més pitjava per fer fora UM, es mostrà contrari a pactar amb el PP acords puntuals. I el seu portaveu, Biel Barceló, el segon que es reuní amb Antich, defensà que es reforçàs el Pacte amb accions per la transparència i contra la corrupció.
Es tancava el ventall i, ja l'horabaixa, els socialistes veien un clima de "màxima col·laboració" dels socis. La jornada acabà amb una trobada entre Antich, Flaquer i Barceló, en la qual es començaren a negociar una bateria de mesures, entre les quals hi havia un codi ètic que marcaria quan ha de sortir de la institució un càrrec afectat per un cas de corrupció. Les mesures no afectarien la presidenta del Parlament, Maria Antònia Munar; el president d'Eivissa, Xicu Tarrés, ni el conseller de Medi Ambient, Miquel Àngel Grimalt. També s'aprovarien diverses lleis, entre les quals s'inclouria la de control del sector públic, fins ara bloquejada.•
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
PSOE, PP, UM, partits dels xorissos. Bloc, partit connivent amb els xorissos. Fora tots de les institucions !
ja fa anys que esquerra reclamava tan al Parlament de Catalunya com al Congrés dels Diputats de una Llei anticorrupció i sociates , populars i convergents es feren els suecs, ara se'n recorden de Santa Barbarà, Xoriços
I jo que pensava que el títol de la notícia es referia a que Antich i el seu equip haiven decidit fer front a la crisi econòmica actual que està fent tant de mal a les classes mes desfavorides i resulta que no, que estaven parlant dels seus propis assumptes que de cada vegada interessen menys a la ciutadania.
Després de tot això a qui tindrem per votar? Decepció total Eleccions JA Abstenció solució BASTA d'aquestacolla d'aprofitats que tenim de polítics!
A la fi, el Bolc ha sigut això, un Bloc!!!
No me venguis en coverbos i en coverbos president, siiii no pactes m´en niré amb en Rodriguez del PP o amb en Bauzà!!!!!, SUAI SUAI................
Un "codi ètic" tàctic a aquestes alçades de la democràcia és una parida, una presa de pèl i una enganyifa al poble. El que s'hauria de fer és posar en pràctica els mecanismes de control que ja existeixen i ampliar-los amb noves mesures. Això hauria de començar pels propis membres del govern: publicació de les declaracions de renda d'ells i del o la cònjuge i obligació de fer-ho amb les de tres anys abans i tres anys després, com a mínim, de l'ocupació d'un càrrec públic, fer vinculants i públics els informes del Síndic de Comptes, publicació de les auditories dels organismes públics, fundancions, consorcis, etc, etc. Pretendre vendre la idea que aquesta fracció de gent que empra la política per enriquir-se a l'empara de les estructures dels partits, es catequitzi amb paraules és fer volar coloms.
Los pactos compuestos por diferentes partidos de ideologia distinta, son como el cuerpo de Frankestein, miembros diferentes cosidos con hilo de saco, que el mejor de los casos a duras penas pueden simular sus cicatrices. Lo peor es saber que ese cuerpo esta formado de trozos de carne muerta reavivada artificialmente por cargas eléctricas, cuyo cerebro apenas puede controlar. La lección de lo que pasa en Mallorca con los políticos radica en que, como todos son hijos de la corrupción, al final la cabra tira al monte y no les queda más remedio que fabricar monstruos para seguir gobernando y saquear las arcas públicas. No olvidemos que cuando uno acepta formar parte de ese monstruo prefabricado, deja de estar vivo y pasa a convertirse en un miembro más en estado de corrupción. Lo demás es marear la perdiz a la población y hablar de ideales que no se viven ni por asomo.
Pacte de Poder, corrupció, clientelisme, ... Quina vergonya de polítics. Dimitiu tots d'una vegada!
Tot això és teatre, i del dolent. M'estim més empassolar-me deu pics "Don Ventura veranea" representat per quatre padrins desenfeinats del meu barri que assistir, dia sí dia també, a aquesta tragicomèdia on no sabem qui ho fa pitjor: el director, els actors principals, els secundaris, l'apuntador o l'acomodador. Que me tornin els doblers... i que nigú m'esperi en tornar a haver eleccions.