En aquesta ocasió, el centre escolar que els ha visitats és el col·legi Rafal Vell de Palma. Es tracta d'una cinquantena d'infants de segon de Primària que han aprofitat la jornada per fer un taller de cuina i un altre d'animals. Segons l'edat es programa el tipus de proposta i les activitats que s'hi realitzen.
Toni i Antonio són els encarregats de preparar la classe de cuina per a aquests escolars de només 4 anys. Avui han decidit elaborar panellets i, durant l'hora que dura la sessió, han d'explicar-los com se'ls dóna forma i com cal coure'ls al forn de llenya perquè quedin ben bons i cadascú pugui tornar a casa amb una bossa de dolços. Després, toca esmorzar de fruita i agafar forces per encarar el següent taller que els espera.
Uns van cap a l'estany a donar de menjar als peixos i a les tortugues i altres aprofiten per pujar al carro, estirat per un ase i que condueix Gustavo, pels camins del bosc que rodeja la Granja.
Com passa sempre, n'hi ha alguns que tenen por dels animals i altres que literalment es llancen de cap al terrari per poder jugar amb les tortuges. Després, és el moment d'anar cap a la zona de l'aviram per poder veure gallines, ànecs, indiots i coloms. Un cop ja esgotats del matí a la granja, toca tornar cap a l'escola amb la bossa de panellets a la motxilla i el xandall ple de fang després d'haver jugat pel bosc i amb els animals.
Uns tallers únics a les Illes
El valor afegit d'aquests tallers en relació amb altres és que els imparteixen monitors amb disminucions psíquiques, si bé, com explica, l'educadora Cristina Muñoz, "són persones que físicament estan molt en forma, perquè treballar a la Granja requereix força i altres capacitats físiques".
A la resta de les Balears no hi ha cap altre centre que dugui a terme aquesta tipus de projecte, que permet la integració laboral de gent amb minusvalideses. En qualsevol cas, la proposta més atractiva és la que començà fa tres cursos i que possibilita que siguin ells els mateixos els guies dels infants i dels joves que van a realitzar tallers a la Granja. Segons explica Muñoz, aquesta iniciativa "permet que els nois amb disminucions psíquiques aprenguin a relacionar-se en un entorn de normalitat". La seva feina com a monitors i la seva gran responsabilitat amb els petits són una eina més de formació a la finca.
Els programes que actualment s'hi duen a terme comprenen l'activitat del forn de llenya. Segons la temporada es planteja d'una manera diferent i hi preparen pa, galetes d'oli, crespells, coca de trempó... La classe amb animals de granja és l'altra opció perquè els alumnes coneguin directament el bestiar -ovelles, cabres, porcs i conills, per exemple-, perquè difícilment el poden veure de prop. L'altra possibilitat està enfocada cap al món vegetal. S'hi pot triar entre el taller de l'hort ecològic, el de plantes aromàtiques i l'itinerari forestal.
Totes les activitats són supervisades pels sis professionals que vetlen també pel funcionament del centre. Tal com comenta Cristina Muñoz, "per nosaltres el més important de tot és la professionalització dels qui fan feina aquí, a fi que puguin ser totalment autònoms".
L'entorn
La Granja, escola que disposa d'una finca de 21.000 metres quadrats, ha estat construïda pels mateixos joves i homes i dones que participen en el projecte d'Iguals Natura. Son més d'una trentena, d'entre 18 i 40 anys. Els terrenys inclouen una piscina, un forn de llenya, estany, un hivernacle, una caseta forestal, un jardí de plantes aromàtiques, arbres fruiters, una zona de torrada i aules, i de tot això se n'encarreguen els al·lots i les al·lotes implicats en el pla Iguals Natura.
N'hi ha que formen part del centre ocupacional Isla, i això vol dir que encara estan en procés de formació i que aprenen diferents oficis alhora, per exemple jardineria i manteniment d'instal·lacions. Per la seva tasca a la Granja obtenen una gratificació que els permet continuar formant-se i ser autosuficients. La finalitat de l'estada a la finca és que arribin a inserir-se en el món laboral amb tota normalitat. Però, com recorda Cristina Muñoz, "la situació actual és difícil, si tenim en compte com està tot, i molts d'ells acaben fent feina després per al Centre Especial d'Empleo". I és que la resta dels qui treballen a la Granja ho fan per a aquesta darrera entitat, la qual cosa significa que per la seva dedicació reben un sou, perquè es tracta de personal contractat per la Granja.
Combinant treball i natura
Iguals Natura és una organització sense ànim de lucre de Mater Misericordiae (una congregació de les Franciscanes Filles de la Misericòrdia) amb més de quaranta anys d'experiència. La seva missió és aconseguir que les persones amb discapacitats i les famílies respectives millorin en qualitat de vida, facilitant-los la satisfacció de les seves necessitats, i que arribin a tenir una existència tan digna, plena i autònoma com sigui possible, amb els suports necessaris i les oportunitats que oferix el seu entorn. La Granja Escola és d'una de les nombroses iniciatives creades per aquesta entitat religiosa per tal de conscienciar sobre la necessitat de l'atenció de gent amb minusvalideses a la societat balear. L'objectiu és crear llocs de treball per a persones amb discapacitat intel·lectual, perquè tinguin els mateixos drets per accedir a una feina digna.
El projecte va néixer amb la intenció de sensibilitzar els infants en la integració i la normalització de ciutadans amb minusvalideses potenciant la natura com un entorn excepcional per conviure, aprendre i compartir.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.