Armengol i Pascual a la roda de premsa. | Ferran Aguiló - A.F.

TW
0

La presidenta del Consell, Francina Armengol (PSOE), i el conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Pascual (UM), presentaren ahir la proposta definitiva de Pla de carreteres que duran a aprovació al ple del Consell de desembre. La idea inclou la variant de Sineu i el desdoblament Manacor-Sant Llorenç, projectes que encara no tenen el vistiplau d'Esquerra, formació integrada al Bloc i amb un vot al ple que pot ser decisiu. El partit fa una assemblea dissabte per decidir si li dóna l'OK.

Precisament ahir, Pascual es comprometé amb el president d'Esquerra, Joan Lladó, a fer només part de la variant de Sineu, prevista en la primera fase del pla, 2009-2016. En la compareixença, Pascual afirmà que, amb el traçat de Sineu, se cerca tenir un "marc legal" per poder actuar, però "sense que això suposi que facem tota la retxa marcada al plànol". Respecte al desdoblament de Sant Llorenç, està previst dins la segona fase del Pla (2017-2024) i no té finançament de Madrid.

El projecte presentat és fruit del consens entre UM, PSOE i Bloc, coalició representada per Joana Lluïsa Mascaró (PSM). A diferència del Pla presentat per UM fa un any, no inclou cap autovia i just preveu desdoblaments en la segona fase (entre els anys 2017 i 2024), excepte un, el nou segon cinturó o via connectora dels accessos a Palma. De fet, es prioritzen les entrades i sortides de Ciutat. Pascual reiterà ahir la intenció d'iniciar les obres del segon cinturó la segona meitat del 2010 i reconegué que el cost serà de 50 milions més als 113 prevists en el conveni de carreteres que ha de finançar l'Estat.

Amb tot, els accessos a Son Espases estarien fets abans d'octubre, que serà la data en què s'obrirà l'hospital.
El Pla deixa per a la segona fase els tres desdoblaments: Manacor-Sant Llorenç, Paguera-Andratx i Llucmajor-Campos. Pascual reconegué que, per criteris de trànsit, el darrer es podria fer en la primera fase amb una revisió puntual del projecte. Però cap dels tres té finançament estatal via conveni. Durant les negociacions s'han eliminat les variants de Bunyola, Santa Margalida i l'Estanyol-la Ràpita, el desdoblament d'Andratx al Port d'Andratx, la carretera interior de la Badia d'Alcúdia i el 'tercer cinturó'. A més, s'ha reduït la velocitat màxima permesa a la xarxa secundària, que passa dels 80 als 70km/h, per evitar condicionaments impactants.