TW
0

Bloc i UM han desbloquejat ja el Pla de carreteres perquè en continuï la tramitació, el Consell l'aprovi de manera definitiva en el ple de desembre i pugui començar així a impulsar el principal projecte que ha de finançar Madrid: el nou segon cinturó de Palma. El preacord, assumit pel PSOE, deixa encara sense tancar dues actuacions: la variant de Sineu i el desdoblament Manacor-Sant Llorenç, que s'han de negociar en els 20 dies que resten fins al ple. Esquerra, integrada al Bloc i amb un vot al Consell que pot ser decisiu, avisa que no acceptarà cap dels dos projectes.

El 'preacord global' -així l'anomenaren ahir des del Bloc- el tancaren dijous horabaixa la portaveu de la coalició al Consell, Joana Lluïsa Mascaró, i el director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar (UM). Suposa eliminar del Pla el conegut com a 'tercer cinturó' de Palma, que just era un camí i també implica que el plantejament no inclogui cap nou tram d'autovia i just es prevegin desdoblaments de Campos a Llucmajor i de Peguera a Andratx, tots dos a partir de l'any 2017. El de Manacor a Sant Llorenç, també per a després de 2017, queda pendent. Si es planificàs, seria condicionat a un estudi per saber com afectarà a la mobilitat el nou tren i, en tot cas, no tindria finançament de Madrid via conveni de carreteres.

A la vegada, en la reunió també s'acordà reduir 10 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa a diverses carreteres 'pintoresques' de la xarxa secundària. Així, no haver-les d'ampliar, ja que l'Estat exigeix condicionaments més impactants com més alta és la velocitat màxima permesa. En aquestes actuacions també s'inclouran, per primer pic, criteris paisatgístics. Tot i que el Bloc demanava que sortís del Pla, finalment es mantindrà el tercer carril de l'autopista d'Inca, entre Marratxí i Inca, però hi ha un acord verbal per no executar-lo. El cas és que el Consell ja sap que els 105 milions prevists al conveni de carreteres per fer el nou segon cinturó de Palma, l'actuació més important plantejada, no bastaran i els complementaria amb la partida prevista per al tercer carril de l'autopista.

S'eliminen variants que eren en el Pla que presentà UM fa deu mesos: la variant sud de Felanitx, la de Santa Margalida, les dues de Bunyola (nord i sud) i la ronda de la Ràpita-l'Estanyol. En molts dels casos, els mateixos ajuntaments havien demanat que no es fessin. Queda per tancar la de Sineu. UM la vol planificar per a la primera fase (2009-2016); dins el Bloc, el PSM en permetria una part i Esquerra diu que no la vol. Finalment, també desapareix l'autopista Andratx-Port d'Andratx i la carretera interior de la Badia d'Alcúdia.

Moció a Cort

La plataforma d'entitats contra el Pla de carreteres lliurà ahir dematí una moció a l'Ajuntament de Palma en què proposaven que Cort instàs el Consell a retirar-lo. La moció de Ciutat no serà l'única, la trentena de col·lectius que formen part de la plataforma en presentaran a tots els ajuntaments de Mallorca. Margalida Ramis, del GOB, explicà que volien la retirada total del pla per tal de fer-ne un de nou, un d'alternatiu que no es basàs en el d'UM. Com a mal menor, però, accepten que s'aprovin els accessos de l'hospital de Son Espases fent una modificació puntual del Pla de carreteres actual.