El dol oficial per les víctimes de l'ensorrament ha arribat al Parlament en forma de minut de silenci. | Ferran Aguiló - M.À.C.

TW
0

La parlamentària del PP Catalina Soler ha acusat avui al Govern de practicar "urbanisme a la carta" per "interessos de partit, mantenir l'escó, viatjar amb cotxe oficial i disposar de telèfon mòbil", assegurant que a l'Executiu autonòmic "mai no l'han preocupat els interessos del municipi de Campos".

Soler ha fet aquestes declaracions en el transcurs d'una pregunta parlamentària en la que ha qualificat d'"urbanisme a la carta" l'acord assolit entre el PSIB, UM i Bloc per mantenir l'estabilitat de govern en el Consell de Mallorca en el qual s'estableix que s'aprovarà un decret Llei a fi de rehabilitar els danys de Sant Joan de Font Santa, a Campos.

Així, s'ha referit a les declaracions del president del Govern, Francesc Antich, durant el ple de la passada setmana en les que va demanar als 'populars' que es repensassin l'esmena de Son Baco, en suposar un "urbanisme a la carta", ja que segons va dir només afectarà un propietari i un únic establiment.

En resposta a la diputada 'popular', el conseller de Presidència, Albert Moragues, ha remarcat que l'esmentat decret Llei no és urbanisme a la carta, sinó que es tracta de proposar una "solució única a una situació única", perquè "tothom sap que els banys de la Font Santa són les úniques fonts termals de les Balears". A més ha afegit que l'ampliació d'aquesta infraestructura es d'acord a les lleis urbanístiques i a la doctrina mediambiental.

Finalment, el conseller ha manifestat que un exemple d'urbanisme a la carta el tenim en la praxi de polítics del PP en la passada legislatura, com l'exbatle d'Andratx, Eugenio Hidalgo, "difícilment ens podrà donar el PP lliçons en aquest aspecte".

ENFRONTATS PEL FINANÇAMENT

El portaveu del Grup Parlamentari Popular, Francesc Fiol, ha criticat avui que es retalli a la meitat la partida que rebrà les Balears amb el nou sistema de finançament, l'aportació del qual serà de 210 milions d'euros addicionals el 2009 davant els 425 milions que el conseller d'Economia, Carles Manera, havia calculat. Un extrem que el president de l'Executiu, Francesc Antich, ha negat taxativament, ja que, segons ha defensat, la partida que vindrà a les Illes és l'acordada.

Durant la sessió plenària d'avui, el portaveu 'popular' en el Parlament li ha preguntat al president del Govern sobre el retall a l'aportació que farà l'Estat amb la posada en marxa del nou sistema de finançament respecte a les previsions inicials, que ha provocat que "el primer any d'aplicació del nou finançament, el Govern hagi de presentar un Pressupost per a la Comunitat inferior al de l'exercici anterior", ha lamentat Fiol.

Per la seva banda, el cap de l'Executiu autonòmic s'ha remuntat al Ple de la Cambra celebrat el passat 28 de juliol per explicar el nou sistema de finançament, en el que ha defensat que Balears se situarà a la mitjana per càpita, gràcies a una partida addicional que rondarà els 500 milions d'euros anuals, si bé, va remarcar que l'esmentada partida s'assoliria mitjançant una "aplicació gradual que repartirà l'arribada progressiva dels nous recursos".

Notícies relacionades

En concret, Antich ha expressat que ell "va dir el que va dir", i el que va explicar aquell dia és que amb el nou sistema de finançament està previst que vinguin a les Balears 210 milions d'euros per a aquest any procedents del Fons de Competitivitat i als Recursos Addicionals, i 330 milions l'any que ve -que són el 70 i el 85 per cent dels Fons de Competitivitat-, "que és el que en aquests moments s'està aplicant".

Durant el torn de rèplica, Fiol va insistir que "caldrà dividir per dos" la previsió inicial i li ha recordat que els seus socis de Govern, el Bloc i UM, han apuntat que "el conseller ja havia reconegut en privat que inicialment havia facilitat estaven equivocats". Així, el 'popular' recrimina que el Bloc hagi qualificat de "fiasco" la quantitat rebuda el 2009, mentre que per la seva part UM hagi dit que és "un vertader escàndol i una traïció als acords que s'havien assolit". Així mateix, ha afegit que la Plataforma Cívica, gran impulsora en aquesta qüestió, diu ara "que les Balears poden seguir a la cua del finançament".

En aquest punt, el president li ha demanat a Fiol que "no faci demagògia" en dir que amb el nou sistema de finançament els Pressuposts baixen, perquè "tenim una crisi de cavall i una baixada d'ingressos molt important" que són les que influeixen en aquesta situació.

Amb tot, Antich defensa que el canvi és "radical" respecte de la proposta que el PP feia per a les Balears en matèria de finançament, ja que "només amb el 70 per cent del Fons de Competitivitat, la comunitat rebrà el doble del que el PP va aportar durant 10 anys. Si nosaltres ho fem malament, com ho feien vostès", li ha preguntat al portaveu en l'oposició.

MANERA NO ESTÀ SATISFET AMB ELS COMPTES

El conseller d'Economia i Hisenda, Carles Manera, ha insistit que "no està content" amb els Pressuposts de la Comunitat Autònoma per a 2010, que ascendeixen a 3.384 milions d'euros, 174 milions menys que el 2009, si bé ha indicat que les "circumstàncies econòmiques són les que són i no es poden elegir".

En resposta a una pregunta parlamentària formulada per la diputada del Grup Mixt Esperança Marí, Manera ha assenyalat que els Pressuposts del pròxim any són "difícils", a causa de l'actual situació econòmica, que suposarà una "notable" caiguda dels ingressos a les Balears el pròxim any, el que "dificulta" la confecció dels comptes públics "siguin les que siguin".

Malgrat aquestes "dificultats generades per la caiguda d'ingressos i la contracció de les partides", ha recalcat que els Pressuposts aprovats pel Govern el passat 21 d'octubre destinen 70 de cada 100 euros a política social, mentre que, d'altra banda, "es manté la inversió pública entesa com una palanca de creixement".

"Lluny de pressupostar en equilibri, ho fem en desequilibri de manera conscient per incentivar la política pública en inversió productiva i en política social", ha conclòs el conseller d'Economia i Hisenda.