Només un 1,2% de les notícies emeses als telenotícies migdia i vespre de TV3 parlen de les Illes Balears. Aquesta és una de les conclusions més impactants de l'informe Marcs de referència als telenotícies de TV3. Si tenim en compte tan sols les noves que tenen com a marc de referència els Països Catalans, les que tracten de les Balears són només un 2,2%, per darrere del Principat (94,4%) i del País Valencià (2,5%), i per davant d'Andorra (0,7%) i Catalunya Nord (0,2%). L'estudi, fet pel periodista Roger Palà i la tècnica en estadística Armelle Ibáñez, l'havia encarregat el Grup de Periodistes Ramon Barnils i es pot consultar per internet a l'Observatori de mitjans de comunicació Media.cat. Segons Roger Palà, "és una evidència que els telenotícies de TV3 no tenen en compte l'audiència de les Illes a l'hora d'informar". De fet, Palà qualifica de "ridícula" la presència de notícies sobre les Balears i diu que això "es veu a simple vista, però fins ara ningú no ho havia quantificat".
L'informe analitza a consciència tots els informatius migdia i vespre emesos entre el 9 de maig i el 9 d'abril; en total, 63 telenotícies i 42,4 hores d'emissió. Doncs bé, durant aquest període cap de les informacions no parlà d'algunes de les noves que llavors foren més importants a les Balears, com la negociació del finançament, l'acord del conveni de carreteres del Govern amb l'Executiu espanyol o l'aprovació del pla de normalització lingüística.
L'anàlisi dels informatius també indica que es dedicaren 84 minuts a qüestions sobre els Estats Units, 50 a temes italians i 33 a parlar del Regne Unit. En canvi, només es destinaren 27 minuts a notícies de les Illes Balears i 29 al País Valencià.
Més que res, esports
A més a més, pel que fa als territoris de parla catalana que no formen part de la comunitat autònoma de Catalunya, les informacions que es prioritzen són les d'esports, el 42% del total. Això no obstant, aquesta tendència és encara més exagerada en el cas de l'Arxipèlag. Durant el període analitzat, el 74% dels temes que emeteren els telenotícies i que tractaven de les Balears eren d'esports. I d'aquestes, tres de cada quatre eren sobre el tennista Rafel Nadal. "Si no fos per Nadal, encara s'haurien fet menys referències a les Illes", indica Palà.
Contra les retallades dels canals en català
"És una heroïcitat que la gent de les Illes reclami veure TV3 tenint en compte el grau d'atenció que se'ls dedica", afirma Roger Palà, autor de l'informe. Tanmateix, TV3 continua molt present a les Balears i la iniciativa legislativa popular Televisió Sense Fronteres és una mostra d'aquesta fidelitat poc corresposta. Intenta aplegar mig milió de signatures a favor d'aprovar una llei que legalitzi del tot les emissions de cadenes autonòmiques als respectius àmbits lingüístics. Aquesta iniciativa es presentà al Centre Cultural Sa Nostra de Palma el 18 de juny, en un acte a vessar de públic convocat per l'Obra Cultural Balear (OCB) amb Òmnium Cultural i Acció Cultural del País Valencià (ACPV), en el qual també es reclamà que s'emetessin els senyals íntegres de tots els canals en català, sense retallades de cap mena.
Les cadenes en català encara són minoria. I per això, Jaume Mateu, president de l'OCB, digué en l'acte que "la millor manera d'enfortir IB3 és garantir l'arribada de tots els canals en català". La versió actual de TV3 que arriba a Balears, TV3CAT, no convenç i fins i tot el ple de l'Ajuntament de Palma aprovà una resolució presentada pel Bloc que reclamava la recepció normal dels canals en català a la TDT. Segons Biel Riera, secretari general del Bloc a Palma, "no podem acceptar la supressió de les emissions de TV3 i del Canal 33 i la seva substitució pel canal internacional TV3CAT".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Amb relació al titular: "I Balears (sobretot els politics que ens manen) volen que ens oblidem de TV3". Amb notícies tendencioses com aquesta no aconseguireu apagar el clamor del poble contra la política errràtica que duen respecte de la televisió en llengua catalana. Volem els canals catalans a les Illes Balears!
Amb tota la merda que surt pels jutjats, és estrany que no en parlin més, de nosaltres.
IB3 no està feta per a informar de Mallorca i, com és ben evident, tampoc per a oferir programes de qualitat; està feta per donar pagues a polítics i als amics dels polítics.
Per sort, TV3 no s'oblida de nosaltres. No. És cert que voldríem que parlàs més del que passa a les illes a als illencs, però tot va en funció de les notícies que generam. ´Ho fa molt pitjor TVE. Ara, això de fer tantes referències a "Rafa" Nadal em sembla ridícul i una exageració. És que no hi ha teatre, literatura, política, activitat social de tota mena a les Illes? Amb l'única cosa que compleixen és amb la informació del temps.