TW
0

A Mallorca hi ha deu passos a nivell per a vehicles que continuen en funcionament, com ara el del camí de Can Moliners, a Santa Maria, on dimarts un tren que anava de sa Pobla a Palma envestí un cotxe que havia quedat aturat enmig de la via.

A causa d'aquest accident, (com mostra la fotografia), el vehicle quedà destrossat. L'atzar va fer que el conductor en sortís gairebé il·lès, pel seu compte. Però no sempre hi ha tanta sort.

La seguretat i la normativa europea són les raons principals per les quals el Govern balear vol eliminar totes aquestes interseccions abans de 2012, segons explica el director general de Mobilitat, Antoni Verger. Per aconseguir-ho, s'hauran de fer obres en trenta-set encreuaments entre les vies del tren i camins, carrers i carreteres. Per a aquestes actuacions, l'Executiu disposa de vint milions d'euros.

De fet, només quedaran dos llocs, a la carretera deMaria de la Salut, a Sineu i al camí de Bellveure, a Binissalem, on els cotxes encara hauran de travessar les vies. No es poden eliminar i no es resoldran amb un pont ni un pas inferior perquè són massa devora de l'estació o en nuclis urbans, però tot i això s'hi reforçarà la seguretat amb tota classe de mesures. D'altra banda, també es tancaran definitivament alguns passos a nivell per a vehicles que ja no es fan servir. Quan s'hagin acabat totes les obres, hi haurà dotze cruïlles d'aquest tipus substituïdes per ponts o trams soterrats. Així mateix, s'arreglarà el pas superior de la carretera de Lloseta, que ara té un revolt massa tancat. Però, a més, hi haurà vuit interseccions amb barrera que, senzillament, quedaran tancades de manera definitiva. Això vol dir que el trànsit que hi arriba s'haurà de redirigir cap a altres passos a nivell pròxims.

Aquest és el cas dels tres que ja s'han eliminat, un al camí de la Truiola, a Lloseta, i dos més al terme d'Inca, al sender de Son Batle i al del Pujol.

Això pot causar molèsties als veïns, que veuran que queda tallada una via que estaven acostumants a fer servir i, de vegades, hauran de conduir entre un i tres quilòmetres per poder trobar un creuer semblant.

Vianants

A més dels passos a nivell per a vehicles, hi ha setze punts a Mallorca on els vianants poden creuar les vies. D'aquests només en quedaran tres, amb les mesures de seguretat reforçades, mentre que cinc, senzillament, es clausuraran; n'hi haurà set que se substituiran per passos superiors o soterrats; i l'altre encara no se sap com es resoldrà.

De les trenta-set interseccions on s'ha d'actuar, a banda de les tres que ja s'han llevat, n'hi ha tres més que ja tenen el projecte aprovat, tres que han acabat la fase d'exposició pública i vint per a les quals encara es redacta el pla.

"Els municipis han de col·laborar més"

El director general de Mobilitat del Govern, Antoni Verger, afirma que fan tanta via com poden per eliminar o substituir els passos a nivell que queden. Tot i això, lamenta la resposta d'alguns partits i grups de veïns que reclamen solucions massa cares o que, segons el seu punt de vista, no tenen en compte la urgència ni la necessitat de les obres.

Accelerareu les actuacions als passos a nivell, arran de l'accident de Santa Maria?
Eliminar aquesta classe d'interseccions ja era una prioritat per a la Conselleria i encara ho és. Cal tenir en compte que, quan assumírem el Govern, no hi havia cap projecte preparat de l'Executiu anterior.

En algun cas, tallau camins que es feien servir...
De vegades, hi ha camins molt antics que hem de tallar i això aixeca certes reticències. No es pot fer un pont o un pas inferior en cada pas a nivell que hi ha ara, però sempre hi preparam una alternativa. El trànsit es readreça cap a un altre pas.

Heu topat amb gaire queixes dels residents dels pobles afectats?
Desitjaria més consciència i col·laboració dels municipis afectats. Un pas a nivell sempre és un problema, encara que sigui com el del camí de Can Moliners, que té una visibilitat molt bona. Per això, són obres urgents i cal la col·laboració de tothom per dur-les a terme.

Si els veïns s'estimassin més un pas soterrat que un pont per damunt la via, es podria pactar?
Això és molt més viable que demanar el soterrament de tota la via. Si els veïns volen un pas inferior i és tècnicament possible, és clar que es pot discutir.

Creis que hi ha associacions veïnals i pobles que demanen massa?
M'agradaria que tota la societat fos conscient de la urgència d'aquestes actuacions. Un sol municipi no pot demanar que ens hi gastem el 80% del pressupost que tenim per executar tots els projectes. Amb peticions així perdem el temps amb discussions i no podem avançar en les obres.