Jaume Matas a una foto d'arxiu. | JOAN TORRES

TW
0

El 2006 l'expresident Jaume Matas i la dona, Maite Areal, ingressaren en els seus comptes corrents 162.620 euros per nòmines, transferències i altres conceptes. Aquest mateix any justificaren una despesa de 160.547. Va ser l'època en què adquiriren el pis noble de Can Sales Menor per 950.000 euros, després de vendre el seu xalet de Cas Català per una xifra sensiblement inferior. Tanmateix, segons els investigadors del seu patrimoni, i a partir d'aquest moment, el matrimoni es gastà més de 500.000 euros només en tasques de reforma i decoració de l'habitatge, dels quals 70.000 eren joies adquirides en un únic establiment de Palma. Aquesta quantitat era superior que la nòmina anual de Matas. Una gran part dels pagaments va ser feta en efectiu per l'esposa del mandatari i pel seu germà Fernando, aleshores gerent del PP balear.

Per exemple, J.C.S., fabricant i venedor de mobles, assegurà a la Policia Judical que cobrà d'una sola vegada 16.863 euros en metàl·lic de mans de Maite Areal. Temps després, se li tornaren uns mobles i ell abonà 6.000 euros. J.C. indicà que la propietària que li havia pagat no volgué factura. Altres proveïdors interrogats pels agents asseguren que no cobraren en efectiu, sinó que ho feren en xecs. Dos d'ells, N.C.C. i T.L.P., restaurador de fustes un i proveïdor de mobles l'altre, apuntaren que no han cobrat l'import total dels rebuts que presentaren i que encara els deuen 30.000 i 25.000 euros. Una de les declaracions és la d'Antoni Obrador, propietari de l'empresa Denario, que va ser la persona que decorà la planta noble. El passat 13 de gener, Obrador manifestà a dBalears que havia treballat pel matrimoni Matas sense cobrar i que ho havia fet per amistat. Això no obstant, davant els agents, declarà que va percebre 106.248 euros i que no els unia "cap amistat".

Pel que fa a les joies, i des de l'any 2004 fins a 2007, quan Matas ja no era president, Maite Areal adquirí just en una botiga béns per valor de 70.000 euros en efectiu, segons es desprèn dels informes policíacs.
El 15 de setembre de 2006 Matas i Areal varen vendre l'adossat de Cas Català per 840.000 euros a un director del grup hoteler Barceló. Dos mesos després, la parella formalitzà la compra del nou habitatge. Dels doblers cobrats pel xalet de Cas Català pagaren 350.000 i subrogaren una hipoteca per 600.000. És a dir, que disposaren d'un líquid de mig milió d'euros per reformar i rehabilitar la casa, decorar-la, moblar-la, i alhora pagava cada mes la hipoteca d'uns 3.000 euros, el lloguer 2.500 més del pis de Madrid i els estudis dels tres fills a la capital. Per altra part, la Fiscalia demanà investigar les retribucions de la mare de Jaume Matas, propietària d'un apartament a la Colònia de Sant Jordi, com també els expedients de les obres per les quals l'Ajuntament de ses Salines autoritzà la construcció d'un bloc d'edificis davant el centre d'interpretació de Cabrera.

Notícies relacionades

Els denunciants parlen d'una trama per cobrar comissions

Una de les denúncies anònimes que va arribar a la Fiscalia Anticorrupció reflecteix la indignació davant la intenció del fiscal general de l'Estat, Conde-Pumpido, d'aturar la investigació sobre el patrimoni de Matas. "El seu ritme de vida milionari, les compres en efectiu realitzades per la seva dona i les obres del casal pagades la majoria en efectiu resulten un escàndol per a una comunitat petita en la qual s'acaba sabent tot", diu la denúncia. Es parla "d'un clamor general" i s'afirma que Matas, amb l'excusa de financiar el partit, organitzà una trama per la gestió de comissions a partir de les adjudicacions d'obres. Es diu que rebé una comissió de 12 milions perquè ACS pogués construir Son Espases, que els hauria cobrat amb locals i oficines construïts a Miami per l'empresa que presideix Florentino Pérez. També s'apunta una teoria que hauria circulat pel PP: Matas pactà amb el PSOE no renovar govern amb UM a canvi d'impunitat.