El Consell de Mallorca proposa l'aprovació d'una llei de camins públics per evitar els conflictes que en aquests moments s'estan donant amb propietaris de finques privades. És una qüestió que, segons el parer de l'organisme insular, s'ha de començar a plantejar per resoldre contenciosos com el del camí del Rafal, a Planícia, itinerari tancat pels propietaris de la finca i que interromp la ruta de Pedra en Sec, al seu pas per aquesta possessió.
El Consell manté que aquest camí és públic, però que una sentència -per qüestions de defecte de forma- donà la raó als propietaris i està tancat. Ara, la redacció del Pla especial de la ruta de Pedra en Sec torna a plantejar de nou la qüestió. Els propietaris han presentat al·legacions, que l'organisme insular té intenció de denegar.
És previsible que, de nou, la propietat recorri a un contenciós administratiu, segons explicà ahir el director insular de Medi Ambient, Guillem Riera. L'aprovació d'una llei amb els camins públics evitaria totes aquestes traves. Per llei, si figura com a camí públic, podria obrir-se com al final es va resoldre amb el camí dels Cavalls de Menorca.
En aquests moments, el problema rau en el fet que l'Ajuntament de Banyalbufar no té contemplat aquest camí al Catàleg de béns patrimonials municipals, el que facilitaria que el camí es pogués obrir. De tota manera, a través de l'adaptació dels planejaments al Pla Territorial de Mallorca els ajuntaments han de posar al dia aquests inventaris. El tema es posà sobre la taula en la presentació de la V Trobada d'estudi per a la preservació del patrimoni de pedra en sec als Països Catalans, que es durà a terme els dies 23, 24 i 25 d'octubre.
En l'acte participaren les conselleres insulars de Medi Ambient i Territori, Catalina Julve i Maria Lluïsa Dubon.
Dubon reconegué que "és una qüestió complexa, que presenta moltes dificultats i per a la qual cal cercar una solució. Podria ser a través de l'adaptació del Pla Territorial". En concret, la Ruta de Pedra en Sec -composta per 10 etapes i 8 variants- transcorre el 70 per cent per finques públiques i el 30 per privades. La negociació amb els propietaris és contínua i llevat de casos concrets -com el de Planícia- normalment s'arriba a un acord. Tant Julve com Dubon plantejaren la necessitat de preservar la ruta de més de 300 quilòmetres. "És un reclam turístic i funciona molt bé. Milers de persones la recorren i dóna un impuls als pobles petits", indicà Julve.
Camins públics
El Consell impulsarà una llei de camins públics
La institució insular considera que permetria evitar conflictes amb els propietaris de finques i que itineraris com el del Rafal, a Banyalbufar, s'obrissin definitivament per als excursionistes
Palma15/07/09 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Seguiran en la linia del camí vell de Pollença? Permutant un camí públic per un tros de bosc i permetent la cimentació del camí empedrat?
Meam si és ver i d'una puta vegada es posa fre a que els nous propietaris de finques no reconeguin els drets de pas i haguem de botar tanques com a cabrit o anar pel costat com a lladres.
Canvieu sa foto que no es la del camí des Rafal o rectifiqueu el peu de foto. Que passa que amb lo del camí d'adalt i el d'abaix i el bord no sabeu el que fotografiau o que?
Certes lleis no serveixen per res, només per a guanyar vots. Basta veure la inaplicació per part de la pròpia administració pública de la llei de costes del 88...
si UM toca el tema dels camins com altres segur que l´espenya aquest no arreglen rés foto,titular de premsa moltes de paraules i no adoben rés , per avall
Estic cansat d'anar per aquest camins i haver de passar com una rata treginera pels costats, com si fos un delinqüent habitual. Com diu el crític hi ha moltes altre contrades, on els impresentables han tancat, són massa batalles pels que senzillament caminam per les nostres terres, ja he comentat altres vegades en aquests mitjans que no podem estar pendents de que qualsevol beneit millonariet, nou ric, cap de fava amb doblers vengui aquí a tancar-nos camins i a posar-nos traves. Accions contundents són necessaries i sobretot passar, passar sempre si hi ha dret de pas.
Completament d'acord amb critic. Que no facin res mes per favor. Que sempre sortim escaldats!!! I a demés ... que putes han d'anar a fer ... un camí públic, és públic. No s'ha de fer cap llei per a permetre el pas. Només han de fer complir les que ja hi ha
Hi ha vida més enllà de la Pedra en sec!!! Deixau-nos caminar en pau!!!
Ja jhi tornam a ser!!! La fotografia que il·lustra aquesta notícia i que, en el peu de foto, diu que és del camí del Rafal, està equivocada. Aquesta foto és de la Carretera Vella de Planícia a l'alçada de la barrera que la Conselleria de Medi Ambient manté tancada tot i tractar-se d'un camí del qual n'és copropietària. Seria bo que el Diari de Balears actualitzàs i rectificàs el seu arxiu d'imatges perquè en parlar del tema de Planícia sempre es comet el mateix error. Per cert, tant el Camí del Rafal (Ruta de la Pedra en sec) com l'esmentada Carretera Vella de Planícia apareixen com a públics en el catàleg de camins que l'ajuntament de Banyalbufar manté sense publicar des de fa anys. Quan na Julve i companyia comencen a legislar sobre la titularitat dels camins els mallorquins ens cagam de por!!!