Gonzalo Aguiar, el dia que fou detingut. | P. BOTA

TW
1

El sumari de l'operació Peatge recull un ventall de suposades pràctiques delictives comeses pels principals imputats durant l'execució de les obres de la carretera Palma-Manacor, entre les quals hi ha "pràctiques mafioses", extorsions i intents de suborn. Un cop aixecat el secret de les actuacions per part de la jutgessa instructora, es van coneixent amb detall els indicis presumptament incriminatoris apuntats en la querella de la Fiscalia Anticorrupció contra el director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar; l'enginyer en cap de les obres de desdoblament de la carretera, Francisco Orejudo, i el vigilant Gabriel Mestre. També hi està imputat el conseller insular de Carreteres i vicepresident del Consell de Mallorca, Antoni Pascual, malgrat que encara no ha estat citat per declarar.

En el testimoni que realitzà a la seu policial, Gonzalo Aguiar afirmà que Gabriel Mestre li havia dit que en una benzineria de Sant Joan "li llançaren un sobre amb doblers i, com que no volia saber res d'això, el va tornar".
El director de Carreteres, defensat per l'advocat Josep Zaforteza, explicà que no li'n va dir res perquè li semblava "una salvatjada". Aguiar admeté que a la seva finca es descarregaren desenes de camions amb terra vegetal (procedent de la UTE adjudicatària de les obres), però matisà que aquesta terra no li demanà a ningú i que "no sabia" d'on venia. També qualificà de "monstruositat" que la inauguració hagués costat 300.000 euros, però digué que en tot cas "seria un assumpte de les empreses". Aguiar, que es desmarcà d'Orejudo i Mestre, quedà en llibertat amb càrrecs després de passar 10 hores a la Policia.

Una testimoni, C.A., arribà a la conclusió que s'estaven emprant "pràctiques mafioses" amb ella, ja que entenia que (Orejudo i Mestre) s'havien dirigit a ella amb "sol·licituds inequívoques de doblers". Dos denunciants més varen posar en coneixement de la Policia que se sentien "vigilats per estranys". Així mateix, Anticorrupció continua investigant una afirmació de Gabriel Mestre al Cos, en la qual reconegué haver detectat que hi havia 17 milions d'euros corresponents a unitats d'obres duplicades i fins i tot quintuplicades. El funcionament de la suposada trama seria el següent: les proveïdores realitzarien obres particulars a funcionaris del Consell i les facturarien a la UTE concessionària de les obres de l'autovia Palma-Manacor amb l'aparença de ser relatives a la contrucció oficial. Després els comptes es passarien al Consell, per la qual cosa les feines privades serien pagades amb doblers públics. La Fiscalia acusa de quatre delictes els imputats: malversació de cabals públics, falsedat documental, suborn i prevaricació.

Notícies relacionades

Damià Nicolau: "Què passa, no has pagat?"

El testimoni d'una de les principals denunciants de l'operació Peatge, identificada amb el nom Coloma B.V., és un dels eixos principals de la investigació judicial ja que en diverses ocasions ella reconeix que va posar en antecedents de les presumptes irregularitats que s'estaven fent en l'execució de les obres de desdoblament de la carretera de Manacor els resposnables polítics del Consell de Mallorca. Així, en diverses i reiterades compareixences davant la Policia, Coloma B. V. declarà que en expressar les seves queixes per l'extorsió de què es considerava objecte per part de Francisco Orejudo (director del projecte) i Gabriel Mestre (vigilant de les obres) a Damià Nicolau, aleshores secretari general d'Unió Mallorquina, aquest li respongué:

"Què passa, no has pagat?". Després d'advertir de les pràctiques mafioses que es realitzaven, "canvià el to de la conversa en al·lusió a Nicolau". La mateixa persona revela en la declaració que havia mantingut "diverses entrevistes" amb Antoni Pascual, conseller insular d'Obres Públiques. Coloma B.V., propietària d'un restaurant contigu a la carretera, també ha denunciat davant la Policia que ha estat objecte de seguiment per part d'uns desconeguts. Té també un contenciós interposat al Consell.