TW
0

Balears lidera la política de dotació de recursos per a projectes en països en desenvolupament. Les Illes varen ser la comunitat autònoma que durant l'any passat destinà una major part del pressupost a ajudes oficials per al desenvolupament, amb 16,3 milions d'euros, que representaren el 0,57% del total dels comptes públics de 2008. Així es desprèn de les dades publicades recentment en aquesta matèria pel Ministeri d'Afers Exteriors. Els ajuts oficials per al desenvolupament representen tots els desemborsaments i donacions d'una administració fets amb criteris objectius per a la millora econòmica i social del país receptor. Les vies d'actuació són diverses i van de la subvenció directa d'iniciatives a la concessió de crèdits en condicions favorables.

El Govern actual, a través de la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració, ha reorganitzat el pressupost de cooperació per destinar més doblers a les ONG de les Illes perquè executin els seus propis projectes, escollits a partir d'una convocatòria pública de subvencions que es fa anualment. L'esforç pressupostari en aquest sentit augmenta, ja que si l'any passat s'hi destinaren 16,3 milions d'euros, enguany la partida és de 17,2 milions.
Tot i ser la comunitat que proporcionalment dedica més doblers a ajudes per a països en desenvolupament, el 0,57% aportat estrictament a cooperació no arribaria a la fita del 0,7% del pressupost total, que en el cas de Balears és l'exigit per la legislació autonòmica.

No obstant això, als recursos aportats per la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració s'hi han d'afegir els que destina la Fundació Balears Exterior, adscrita al departament de Presidència, a tasques de cooperació relacionades amb les Cases Balears a l'estranger. D'aquesta manera s'assoleix la xifra exigida. Cal apuntar que el Pacte es marcà a principi de legislatura anar més enllà i invertir-hi el 0,7 del pressupost global -tenint en compte les transferències de l'Estat-. Tot i això, les restriccions a causa de la crisi econòmica han fet revisar aquest objectiu. Si bé es continuarà avançant, difícilment s'arribarà a la fita abans del 2011.

"Hem donat la iniciativa a les ONG d'aquí"

La consellera Fina Santiago remarca que el seu departament ha aprovat un Pla director de cooperació 2008-2011 que, al marge de l'augment de recursos, ha permès una reorganització del pressupost en aquesta matèria amb l'objectiu de facilitar més doblers a les ONG de les Illes perquè duguin a terme el seus propis projectes en països en desenvolupament. "Hem donat la iniciativa a les ONG d'aquí", diu sobre això la titular d'Afers Socials, Promoció i Immigració, qui subratlla que aquesta partida per a projectes de cooperació a iniciativa d'entitats socials de Balears supera enguany els 7 milions d'euros, mentre que l'exercici anterior només va ser de 3,2 milions. També apuntà que hi ha hagut un increment significatiu dels recursos per a ajudes d'emergència i iniciatives adreçades a fomentar la sensibilització ciutadana.

L'esmentat pla director és un full de ruta en què també s'estableixen les prioritats i els criteris per a la distribució del pressupost destinat a cooperació i evitar una dispersió dels ajuts que en dificulti l'efectivitat. Així, el Govern concentra de manera preferent els seus projectes de desenvolupament en països del Magrib, America Llatina i l'Àfrica subsahariana. La consellera Santiago n'explica els motius: "Al marge de prioritzar l'ajuda a països amb un desenvolupament molt baix, centram l'actuació en zones on existeix una tradició balear en cooperació per aprofitar les xarxes ja existents, com per exemple el Perú i la zona dels Grans Llacs per la presència de religiosos de les Illes. Així mateix, destinam més recursos a projectes en aquells països que actualment generen més immigració cap a les Balears".