TW
0

La Fundació Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), que gestiona conflictes laborals en empreses públiques i privades, treballa més que mai. La seva activitat ha crescut un 75% des de principi de 2009 respecte del mateix període de 2007. I l'increment és del 43% si es compara l'exercici de 2007 amb el de 2008. Així ho assegurà ahir Isabel Guitart, la presidenta d'aquesta entitat, amb coparticipació dels sindicats UGT i CCOO i de la patronal CAEB. Just aquest mes de maig, s'han obert 1.066 expedients per conflictes laborals, una xifra històrica des que va néixer el tribunal, el 1996, i que els seus responsables atribueixen al fet que molts empleats contractats com a fixos discontinus han interposat denúncies com a "mesura preventiva" pel retard a ser cridats a les empreses respectives per treballar durant la temporada turística.

Guitart presentà ahir la Memòria 2008 de l'entitat amb la consellera de Treball i Formació, Joana Barceló; el vicepresident del TAMIB, Gabriel Rosselló; el secretari, Manuel Pelarda, i el tresorer, Ginés Díaz. Segons el resultat total de 2008, el TAMIB atengué ni més ni pus que 9.449 expedients, una quantitat que un any abans se situà en les 6.592 denúncies, l'increment interanual més alt de la història d'aquest òrgan. Un 43% dels expedients de 2008 correspon a extinció de contractes i un 42%, a reclamacions de quantitat. Per sectors d'activitat, la conflictivitat laboral afectà sobretot les empreses públiques, que lideren el rànquing d'expedients que arriben al TAMIB. En total, les companyies públiques motivaren 29 dels 72 conflictes que es produïren a l'Arxipèlag el 2008, tot i que també es constatà una incidència important en altres àmbits, com ara el del transport, el sanitari i el de l'educació.

Així mateix, cal destacar que del total de convocatòries de vaga, s'ha arribat a una entesa en el 56% dels casos. Es tracta d'una xifra molt positiva segons la presidenta del TAMIB, que ahir volgué destacar expressament la resolució del conflicte que afectà els bars i les cafeteries de l'aeroport de Son Sant Joan, a Palma. Per la seva banda, la consellera Joana Barceló agraí ahir l'esforç fet pel Tamib, especialment en un moment en què "no és fàcil" i "és important tenir espais de referència en els quals es construeixin acords", assegurà. D'altra banda, la presidenta del TAMIB recordà que el grau de satisfacció dels usuaris del tribunal és encara "molt elevat", ja que se situa en els 82 punts, tot i l'important increment de denúncies interposades, cosa que ha generat més feina en aquesta instància que mai en la història.