TW
0

Xàfec damunt l’ensenyament. El Consell Econòmic i Social (CES) qualificà de "notablement deficients" els resultats assolits per l’educació autonòmica en comparació amb el conjunt de l’Estat i les altres comunitats autònomes. Així s’assenyala en el Dictamen 07/2009 del CES sobre l’eficàcia del sistema educatiu a les Illes Balears que ahir féu pública la institució consultiva i durant la qual es constatà que encara és lluny d’assolir els objectius estratègics marcats pel Consell Europeu l’any 2000. El document estableix que, tot i l’evident millora que s’ha aconseguit en els darrers anys –especialment des de l’assumpció de les competències per part de la Comunitat Autònoma–, l’ensenyament encara no es troba en el nivell en el quals hauria d’estar d’acord amb els índexs de riquesa i modernització sociocultural que presenten les Illes Balears.

En aquest sentit, el president del CES, Llorenç Huguet, assegurà que "tot i que les dades no hi conviden, hem de fer un esforç i veure els indicadors amb optimisme". Així mateix, el dictamen del Consell Econòmic i Social caracteritza el sistema educatiu com a inestable a partir dels canvis polítics i legislatius esdevinguts tant en l’àmbit estatal com en l’autonòmic; els canvis demogràfics que, amb l’onada migratòria, han trencat l’estabilitat del sistema educatiu; i els canvis en la composició interna dels centres. A més, el qualifica d’insuficient a dos nivells. D’una banda, des de la perspectiva del nombre de places escolars a infantil, primària i secundària i, de l’altra, des del punt de vista de la inversió pública, derivada d’un model de finançament autònomic, també insuficient.

Indicadors

Bona part dels indicadors educatius recollits en l’informe situen les Illes Balears per davall, fins i tot a la coa, respecte de la resta d’autonomies i de països europeus. És el cas, per exemple, de la taxa d’idoneïtat –el percentatge d’alumnes matriculats en el curs que els correspon per l’edat–, la qual per als 8 anys se situa en el 91,8%, gairebé tres punts per davall del 94,5% de la mitjana estatal. Segons l’estudi, aquesta diferència es veu incrementada a més de cinc punts quan la taxa d’idoneïtat es refereix als 15 anys. Només un 52,2% dels al·lots d’aquesta edat es troben en el curs que els pertocaria, quan la mitjana de l’Estat és del 57,4%.

Així mateix, les Illes Balears se situen a la coa en la taxa d’abandonament escolar als 16 i 17 anys. Un 21,5% dels al·lots de 16 anys i un 38,9% dels de 17 anys es troben fora del sistema educatiu, quan la mitjana estatal és del 12,4% i del 24,4%, respectivament. D’altra banda, les Illes es troben també al final respecte dels països de la UE pel que fa al percentatge de població entre 20 i 24 anys que ha completat, com a mínim, el graduat en secundària. Només un 47,16% d’aquesta franja ha assolit aquest nivell, quan la mitjana espanyola és del 61,1% i l’europea, del 78,1%.