Les carreteres del conveni no començaran abans d'octubre

Les primeres que es faran seran la variant de Son Servera, el tercer carril de la via de cintura i els accessos al Molinar. El Consell també espera adjudicar-ne cinc projectes més enguany

TW
0

Les primeres obres del conveni de carreteres encara hauran d’esperar uns mesos més. Si no hi ha més retards, començaran el proper mes d’octubre. Les primeres actuacions seran la variant de Son Servera, el tercer carril de la via de cintura i els accessos al Molinar. Aquestes són les previsions més optimistes que maneja el conseller insular d’Obres Públiques, Antoni Pascual (UM), a l’espera que es doni el darrer vistiplau a l’acord aquest abril, la firma per part de la ministra de Foment, Magdalena Àlvarez, i la presidenta del Consell, Francina Armengol. Una firma que ha de posar punt i final a un retard d’un any i mig en la tramitació del conveni, que s’ha hagut de modificar precisament per fer més àgil la seva aplicació. Amb el conveni ratificat pel ple del Consell, ja no serà Madrid qui farà les obres, sinó que transferirà anualment una partida a la institució insular i l’invertirà en les carreteres pactades. Fins al 2017 s’hi invertiran 422 milions i enguany ja n’han d’arribar 51,7.

Si es compleixen els terminis prevists, a partir de la firma del conveni aquest abril es necessitaran quatre mesos de procés de contractació i un mes més de tramitació perquè puguin començar les obres de les tres primeres carreteres previstes: la variant de Son Servera, el tercer carril de la via de cintura i els accessos al Molinar. En els tres casos, el Consell ja té fets els projectes i només està esperant el tret de sortida de Madrid per activar la resta de tràmits. El conveni preveu, per a la variant de Son Servera, cinc milions d’euros enguany i 1,8 milions més l’any que ve; per al tercer carril de la via de cintura, 14,6 milions enguany; i per als accessos al Molinar, 6 milions enguany i sis més el vinent. Les actuacions no esgoten la partida de 51,7 milions per a enguany que Madrid ha de transferir al Consell per juny, però allò que no es gasti no es perdrà.

Amb tot, el Consell pretén adjudicar enguany la resta de carreteres que el conveni preveu executar en la primera anualitat. Però, en aquests casos, no hi haurà temps per iniciar les obres perquè encara no s’han fet els projectes. Una de les carreteres prioritàries serà la via connectora dels accessos a Palma (el nou segon cinturó), pressupostat en 105 milions. Pascual vol adjudicar enguany els primers trams i contempla la possibilitat d’impulsar, de manera paral·lela, el desdoblament del traçat actual i l’actuació prevista a la part final de la via, per garantir els accessos a l’hospital de Son Espases, que estarà en ple rendiment a mitjan 2011. A banda d’aquest projecte, també s’intentaran adjudicar l’accés a Lloseta des de l’autopista d’Inca, la variant de Porto Cristo, l’enllaç entre la via de cintura i la carretera de Manacor i la variant de Llubí.