El conseller de Mobilitat, Biel Vicens, advertí ahir que les obres certificades i no executades de construcció del metro, que ara s’han posat a disposició de la Fiscalia perquè les investigui, són fruit d’un "mostreig aleatori". És a dir, que les unitats d’obra comprovades en l’auditoria i en les quals es constaten les irregularitats són només una part del total. Això i el fet que es tracti d’actuacions menors i visibles –les ocultes ja no es poden comprovar– i que superin els 2,4 milions d’euros fa pensar que el desajust podria ser major. Vicens advertí ahir que no descarta dur a Fiscalia més irregularitats si aquestes apareixen. Entre les obres que s’han certificat per part dels responsables de l’anterior Govern del PP i que no s’han executat Vicens cità sistemes de seguretat, d’extinció d’incendis, de revestiments i falsos sostres. En aquest cas, s’ha detectat que el material dels falsos sostres de la majoria d’estacions és d’inferior qualitat al que es projectà i certificà.
Pel que fa a la partida d’1,3 milions d’euros per assessories de l’empresa Global PM, que també s’ha traslladat a Fiscalia, el conseller informà ahir que la decisió es prengué després que l’empresa respongués amb "evasives" quan el Govern li reclamà que aportàs una cobertura contractual per justificar el cobrament. Vicens avisà el PPque "no hi ha persecucions"; "no denuncii ni acús ningú, és Fiscalia qui ha d’investigar", i els demanà que "deixin de confondre", perquè el metro tingué una "gestió com a mínim irregular" i la construcció i l’obertura foren un "desastre".
Global PM no diu res i Lluís Pinya tampoc
Global PM, l’empresa que fou contractada pel Govern de Jaume Matas per fer l’assistència tècnica de les obres del metro i que presumptament cobrà 1,3 milions d’euros sense l’empara de cap contracte, no vol valorar la polèmica oberta i es negà ahir des de la seu central a Barcelona a donar cap tipus d’explicació. En aquest mateix sentit, Lluís Pinya, que en alguna ocasió ha actuat com a representant de Global PM, tampoc no valorà el fet que la Conselleria de Mobilitat hagi duit a la Fiscalia les presumptes irregularitats descobertes. Res no va dir i es limità a assenyalar que, en tot cas, les oportunes explicacions les han de donar des de la mateixa empresa. Pinya insistí que no sabia res de res de la qüestió que Mobilitat dugué a la Fiscalia.
Cabrer afirma que l’auditoria del metro va ser un compost
L’exconsellera d’Obres Públiques i ara diputada del PP Mabel Cabrer afirmà ahir que l’auditoria tècnica encarregada pel Pacte per comprovar el que s’havia fet al metro "no era imparcial" ni "independent", sinó un "compost" sobre el qual "es fonamenta tota aquesta acusació de corrupció al PP". Respecte de tot el que Mobilitat ha duit a Fiscalia, Cabrer manté que "no hi ha minva de doblers públics", perquè no s’ha realitzat la liquidació definitiva i és en aquesta fase quan se supervisa el que han fet les empreses i s’hi negocia. Pel que fa als 1,3 milions per assessoria, el Partit Popular insisteix que hi havia un "contracte genèric". Acompanyada per l’exgerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca Rafel Pons, l’anterior responsable basà la seva acusació en els fets que, segons ella, s’han produït des que es va encarregar l’auditoria a la UTE formada per les empreses Ineco i Grusamar.
Segons Cabrer, just després d’adjudicar-los "a dit" l’auditoria, Mobilitat els atorgà, per concurs, un contracte de 10 milions d’euros perquè s’encarregassin de la direcció tècnica de les obres d’emergència que es van haver de fer al metro després de les inundacions. L’exconsellera advertí que el concurs també era un compost i recordà que ella anuncià davant notari qui el guanyaria abans que es concedís. A la vegada, també va afirmar que havia demanat un informe al gabinet d’advocats Quatrecasas per saber si podia ser compatible que la mateixa empresa que feia l’auditoria dirigís els treballs que s’havien de dur a terme a partir d’aquesta auditoria. Cabrer informà ahir que, segons els experts juristes, les dues tasques eren incompatibles per a la mateixa empresa. La popular remarcà que no només s’han "premiat" aquestes empreses amb un contracte de 10 milions més, sinó que també s’han "premiat" dos dels seus treballadors, que ara han passat a ser interins de Serveis Ferroviaris de Mallorca: Pau Cavaller, d’Ineco, i Juan Herranz que, segons Cabrer, és fill d’un treballador de Grusamar-Elsamex que l’anterior Pacte ja "col·locà" a SFM.
A partir de tot això, Cabrer considera que l’auditoria tècnica, que ha detectat les suposades irregularitats en la construcció del metro de Palma, no és "independent". Així mateix, demanà al conseller de Mobilitat, Biel Vicens, si també ha informat la Fiscalia de l’adjudicació ‘a dit’ de l’auditoria, del contracte de 10 milions que donà després a aquestes empreses, que les empreses auditores no podien fer les obres d’emergència o que ha "col·locat" aquests treballadors. Cabrer insistí que l’actuació de Mobilitat just es pot definir de "persecució" i censurà que en un moment de crisi es gastin doblers públics per acusar el PP "sense indicis" de "corrupció".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Casda dia està més clar que PP i PSOE anaven a mitges amb les autovies d'Eivissa perquè sinó no s'entén que no només no surti res estrany sinó que encara s'estiguin repassant a l'alça els costos de les obres, que ja estaven desviats un 2.000 % respecte de les previsions inicials.
Na Cabrer ja ha vist les orelles al llop,i de bén segur fa dies que no dorm tranquil.la. Podem estar segurs que sap molt més del que ens conta,i que tot plegat no és més que una fuita cap el devant. Temps al Temps.
Na Cabrer... se veu que en sap d'això de la corrupció... Poques vergonyes! Es gasten una doblerada amb unes obres mal fetes i encara renyen a qui les arregla! És es colmo!!! És que és es colmo!!!
En que quedam ????
Aquest espectacle de les dues bandes no es gens positiu. Estant parlant del xocolate del lloro, insignificant en una obra tant gran.
Govern i consell? dos que mos han de fotre els doblers, si que som ven coyos mallorca!!!! masa gent que ha de viure des cuento
metro? a Mallorca? au venga, si no hi va ningu, aixo no es Londres ni Barcelona es un poblet de no res, hi ara xerran de 4 milions de euros perduts, lo que hem perdut es el cervell
Un compost de família sinandre concrescent?