Què és l’administració electrònica?
És un concepre molt ampli que fa referència al conjunt de relacions per via electrònica que l’Administració estableix amb el ciutadà. Això inclou portals web institucionals que permeten seguir procediments o obtenir informació, bases de dades, plànols digitalitzats, etc. Tot això ofereix una varietat il·limitada de serveis als ciutadans. Ara, feim coses que fa uns anys eren impensables. Rebem un sms pel mòbil que ens recorda que demà tenim hora al metge. També podem saber exactament quants de metres fa un bocí de terra gràcies al cadastre digital.
Quin grau d’"electronificació" té l’Administració autonòmica balear?
És bastant elevat. S’ha de pensar que l’Administració autonòmica té més de 25.000 funcionaris. Tot això genera molta d’informació. Així mateix, però, el nombre de tràmits que es poden fer en un departament o l’altre divergeix molt. Hi ha conselleries que ofereixen més d’una cinquantena de tràmits i, en canvi, n’hi ha d’altres que només n’ofereixen dos o tres. Precisament, la setmana passada s’acabà el termini per apuntar-se a les llistes d’interins de professors de Secundària. Per primera vegada, tots els qui hi estaven interessats s’hi han pogut incriure mitjançant internet. Això ha estat un procediment modèlic.
Si l’Administració fomenta aquests tràmits,dóna per suposat que tothom té accés a internet.
És evident que hi ha sectors de la població que no n’hi tenen, d’accés. Això, però, no ha de ser cap obstacle perquè l’Administració deixi de fomentar que els tràmits burocràtics siguin més fàcils gràcies a l’existència de la xarxa. Al cap i a la fi, això també fa que la qualitat de la democràcia sigui major.
Són segures, les bases de dades electròniques?
Aquesta és una de les qüestions de les quals hem de tractar en les jornades. Allò evident és que el paper, si es banya o s’arna, és irrecuperable. La majoria de les administracions externalitza els serveis del tractament de la informació electrònica. Les empreses subcontractades han de procurar la confidencialitat de les dades. I el Govern, evidentment, ha de garantir aquesta confidencialitat.
Fa un parell de mesos, un alt funcionari de presons del Regne Unit baixà d’un tren. A dins, hi deixà el portàtil que duia. Totes les fitxes dels reclusos d’una presó sencera es perderen.
Les pèrdues d’informació del Regne Unit aquests darrers anys han estat considerables. Aquests riscos hi són. S’ha de tenir en compte que l’administració electrònica és un fenomen molt recent. En els anys noranta encara no se’n parlava. Evitar les pèrdues d’informació també serà un eix central de les jornades.
De vegades se sent a dir que l’autor d’un crim no ha pogut ser detingut perquè les seves dades, en lloc de ser als registres de la Guàrdia Civil, posem per cas, només es trobaven als llistats de la Policia Autonòmica d’una determinada comunitat.
La coordinació entre administracions és complicada. Aquí entren en contacte la matèria de protecció civil i la interconnexió des del punt de vista tècnic. Perquè totes les administracions gaudeixin d’accés mutu s’ha d’unificar el llenguatge utilitzat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.