TW
4

L’exconsellera d’Obres Públiques Mabel Cabrer acusà ahir l’actual Executiu de fer denúncies falses sobre presumptes irregularitats pressupostàries en l’execució del metro de Palma, amb l’objectiu de "perseguir-la" com a responsable d’infraestructures durant el Govern de Jaume Matas. Cabrer sostingué que en el cas de la partida d’uns 2,5 milions d’euros que no s’hauria arribat a executar i que l’Executiu ha remès a la Fiscalia, com avançà ahir aquest diari, no es pot haver produït cap malversació de doblers públics.

"No hi pot haver cap minvament de doblers públics perquè no s’ha fet la liquidació final de les obres", defensà l’exconsellera, que explicà que el seu departament no tancà aquesta liquidació abans de deixar l’Administració i que és l’actual qui ho esta fent ara per parts. "No la férem expressament perquè fossin ells –els actuals gestors– els que ho comprovassin tot".

Cabrer manté així que, si els actuals responsables han detectat una partida del projecte que no es va arribar a executar, "allò que han de fer és descomptar-la de la liquidació final quan la negociïn amb l’empresa contractista, i ja està". Amb tot, digué desconèixer si els esmentats 2,5 milions s’haurien pogut desviar a una altra obra del projecte o a qualsevol altra activitat.

Notícies relacionades

Afegí que es tracta d’una situació habitual en la construcció d’obres públiques de l’envergadura del metro i que la Llei estatal de contractes públics preveu sobre això marges de diferència de fins al 10% sobre el preu certificat inicialment.

Com ha fet en altres ocasions, Cabrer insistí que el metro costà només 150 milions –dels 132 pressupostats– perquè les obres del soterrament i de l’estació Intermodal estaven previstes independentment d’aquest projecte.

La responsable d’infraestructures durant el Govern de Jaume Matas comparegué en roda de premsa visiblement irritada amb la decisió de l’actual Govern de remetre les irregularitats a la Fiscalia. L’acompanyà Rafel Pons, exgerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), que assumí la responsabilitat sobre la signatura de totes les certificacions d’obra. "Aquestes certificacions es fan mensualment i es paguen sempre a compte", explicà Pons, "perquè no és fins a la liquidació final on es comprova tot i es paga exactament allò executat".

"Van contra meu. Es tracta d’una manipulació i d’una persecució política", sentencià Cabrer per la seva banda i assegurà que ella mateixa havia tingut accés a l’audioria jurídica encarregada per la Conselleria de Mobilitat –que aquest departament no ha fet pública–, "i a cap banda no s’havien detectat irrregularitats d’aquest tipus". Més enllà d’això, revelà que el mateix president del Govern, Francesc Antich, assegurà l’estiu passat a Rosa Estaràs, líder del PP balears, que no s’havia detectat cap irregularitat pressupostària al metro.