En l’edició d’ahir dB informà d’un primer desviament pressupostari de 2,5 milions. Antoni Verger ho confirmà i especificà quines són aquestes desviacions. Es tracta de moltes obres de diferent quantia que apareixen certificades, però que en realitat no es feren. Més de mitja dotzena d’empreses presentaren factures per a aquestes obres, però els actuals responsables de la Conselleria en paralitzaren el pagament. Es tracta de feines d’il·luminació de la línia del metro, de zones que teòricament s’haurien d’haver pintat però que no es pintaren, de revestiments inexistents o de manca d’algun generador. El valor total és de 2,5 milions.
Les obres estaven certificades
Aquestes obres no realitzades són molt difícils de detectar i ha fet falta una minuciosa anàlisi de tota la infraestructura per descobrir-les. La sorpresa que es trobaren els actuals responsables de Mobilitat fou que totes aquestes feines estaven certificades com a acabades per la directora d’obres del metro, l’enginyera Ana García, càrrec de confiança de l’anterior consellera, Mabel Cabrer (PP). Com a conseqüència, les empreses beneficiàries acudiren a cobrar a la Conselleria. El metro entrà en funcionament pocs mesos abans de les eleccions del 2007 i s’acabà a corre-cuita. Per això, i un cop produïda la derrota de Jaume Matas, molts dels pagaments de les factures quedaren com a responsabiliat dels nous gestors del metro, en aquest cas la Conselleria de Mobilitat, comandada pel PSM. Tanmateix, una altra de les sorpreses que es trobà l’auditoria ha estat un cobrament no sol·licitat a favor de la la consultoria Global PM, que va ser contractada per la Conselleria per "fiscalitzar i controlar les obres del metro", segons afirmà Antoni Verger. Aquesta consultoria cobrà amb contracte al voltant d’1,5 milions d’euros, però Mobilitat també ha detectat un altre pagament d’1,3 milions d’euros "sense relació contractual". Aquests doblers foren abonats a la Global PM pocs dies abans de les eleccions autonòmiques del 2007. El seu gerent és Jesús Peinado Ruiz.
El que ha cridat més l’atenció als actuals responsables de Mobilitat és que aquest pagament per valor d’1,3 milions d’euros tingui el vistiplau de Rafel Pons, que era el gerent dels Serveis Ferroviaris de Mallorca durant l’etapa del Govern Matas. És a dir que dins la Conselleria es donà l’ordre de pagament d’aquests doblers, tot i que el contracte no figura per enlloc.
La investigació feta en els darrers mesos i l’auditoria dels comptes, les factures i els certificats d’obres encara generen dubtes i qüestions "indemostrables" en una obra d’aquesta envergadura. Per exemple, resulta "pràcticament impossible" saber la quantitat de formigó que s’emprà en cadascuna de les fases i si els mateirals emprats s’ajusten a la que es va facturar.
El Govern Matas licità el metro per 235 milions inclosa l’estació Intermodal. Al final se’n gastà 314 (despesa teòricament final). Però després el metro s’inundà i les reparacions costaren a l’actual Conselleria de Mobilitat 28 milions més per la instal·lació de pluvials.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
és una vergonya tot plegat. Un metro on a les estacions estan plenes de poals per recollir l'aigua que encara es filtra, on la meitat de les barreres per passar NO FUNCIONEN. Qualcú es pot imaginar que a una ciutat NORMAL la meitat de les barreres no funcionassin????? es col·lapsaria. Un sistema de cobrament totamel únic al mon. A cap banda del planeta fan el que fan aquí. Per què no es poden aconseguir bonos de 10 viatges o de un mes com a totes les ciutats NORMALS?????
Jo crec que els proxims en caure seran: Mabel Cabrer i Jaume Matas. Na MAntonia Munar, de moment no, perque no interessa en aquest govern. Potser mes endavant.
AQUESTA GENT VA A MISSA??????? ESCOLTEN ES SERMONS I S'EVANGELI??????
Per molt que es vulgui defensar, Mabel Cabrer ho té cruu!