TW
0

L’exsecretari i exassessor jurídic de l’Institut Balear del Turisme (Ibatur), Miquel Àngel Bonet, quedà ahir en llibertat sota fiança després d’haver confessat davant el jutge de guàrdia, Manuel Vicente Penalva, l’existència de vuit factures manipulades que utilitzà per endur-se 85.000€ públics d’aquesta entitat que depèn de la Conselleria de Turisme.

El jutge li ha retirat el passaport, caosa que li prohibeix sortir de l’Estat espanyol, a més d’imposar-li una fiança de 85.000€, exactament la mateixa quantitat que Bonet reconeix haver-se quedat a través de la presumpta trama de falsedat documental i malversació de cabals públics, els delictes dels quals està acusat. La fiança serà abonada dilluns en efectiu o amb un aval per béns immobles.

L’exsecretari de l’Ibatur, defensat pel lletrat Gaspar Oliver, fou interrogat ahir horabaixa durant devers tres hores pel jutge i els dos fiscals Anticorrupció Pedro Horrach i Miguel Àngel Subiran. Els fiscals i el jutge s’interessaren per càrrecs superiors a ell, com ara l’exconseller de Turisme Joan Flaquer i l’exdirector gerent d’Ibatur Raimundo Alaver. Tanmateix, Bonet assumí la responsabilitat dels delictes i assegurà que ell tot sol era el beneficiari dels 85.000€.

De fet, el Grup de Delinqüència Econòmica de la Policia i els fiscals només investiven dues factures per valor d’uns 20.000€ i fou el mateix acusat qui decidí confessar l’existència de sis més que ni tan sols s’estaven investigant.

No obstant això, l’exsecretari de l’Ibatur, que fou contractat com a assessor jurídic d’aquesta entitat durant la legislatura de Jaume Matas i que fins ahir era el gerent de l’IB-Blau, negà davant el jutge que els doblers fossin per un difunt que ell mateix anomenà hores abans durant l’interrogatri en la seu policial per confondre els investigadors.

Fonts internes del cas asseguraren ahir que Bonet havia estat molt clar quan desvinculà altres persones de les dues primeres factures. En canvi, els altres sis comptes, que agafaren per sospresa els investigadors del cas Ibatur, sí que podrien implicar més càrrecs interns de la Conselleria de Turisme durant el Govern de Matas. Malgrat tot, ahir Bonet no hauria assenyalat ningú de manera directa.

El misser Gaspar Oliver volgué remarcar que la llibertat de Bonet ha vingut motivada, segurament, per haver "col·laborat".

La dona de Bonet és gerent d’una societat subvencionada per l’Ibatur

Els investigadors del cas estan rastrejant totes les factures i els contractes que passaren per les mans de Miquel Àngel Bonet, exassessor jurídic de l’Ibatur en el Govern de Jaume Matas entre 2005 i 2007. Una comissió judicial recollí ahir documents i contractes menors a l’Ibatur.

Ahir se sabé que Marilena Estarellas, companya sentimental de Bonet, és gerent comercial del touroperador Nautic Holidays, subvencionat per Ibatur i conegut com el "primer majorista on-line del món especialitzat en turisme nàutic", segons la carta de presentació a internet.

Aquest majorista, a més, té relació directa amb l’Associació Bitàcora, presidida per Silvia Riera, sòcia de Marilena Estarellas, l’objectiu de la qual és "la promoció del turisme nàutic sostenible".

Les sospites apuntaven al principi que Bonet aprofità els avantatges com a assessor jurídic de l’Ibatur per influir que gran part dels contractes públics fossin per a les empreses relacionades amb la seva parella. Aquesta qüestió fou negada de pla per Silvia Riera quan aquest diari li ho preguntà. "L’actuació de l’Associació Bitàcora ha estat transparent a totahora. Encara que és veritat que ens pot esquitar el fet que una de les meves sòcies sigui la companya sentimental de Miquel Àngel Bonet, és incert que aquesta relació hagi influït perquè ens atorgassin més o menys contractes, més o menys subvencions", va explicar.

Segons Riera, "Ibatur ens ha concedit una subvenció de 650.000 €, dels quals només n’hem rebut 90.000. Amb els meus béns, he avalat 600.000 € més que necessitàvem per tal de posar en marxa els nostres projectes".

El touroperador Nautic Holidays fou constituït el 19 de juny de 2007 amb un capital social de 3.150 €. La seva activitat és el "comerç a l’engròs interindustrial (excepte mineria i química) i d’altres productes". Té la seu social al Parc Bit. Nautic Holidays es presenta com "el primer touroperador nàutic internacional que té com a finalitat desestacionalizar el turisme de sol i platja i alhora oferir els millors i més variats paquets de vacances amb un mercat de més de 450 embarcacions". Per la seva banda, l’Associació Bitàcora es creà el 2007 per "potenciar el turisme nàutic i la desestacionalizació de l’activitat de vacances".