TW
0

PSIB-PSOE i Bloc, socis del Pacte al Consell de Mallorca, estan en contra del tercer cinturó de Palma (entre la Platja de Palma i l’Esgleieta), que preveu a llarg termini el nou Pla de carreteres, impulsat pel conseller insular d’Obres Públiques, Antoni Pascual (UM). Aquestes formacions s’oposen sobretot al tram de nova construcció que es planteja, sense concretar terminis ni traçats, entre Sant Jordi i Pòrtol, perquè la resta del recorregut està format per carreteres existents i que només en alguns casos s’ampliarien.

El Bloc té previst presentar al·legacions al pla perquè s’elimini de la planificació aquest tercer cinturó. De fet, els progressistes ja van anunciar que farien una proposta alternativa al pla presentat pels seus socis d’UM a través del Departament de Carreteres. "Un pla de carreteres ha de preveure tota la mobilitat i no només el cotxe privat", afirmà la portaveu del Bloc i vicepresidenta del Consell, Joana Lluïsa Mascaró.

El pla aprovat inicialment pel Consell abans de Nadal ha de ser sotmès ara a exposició pública i ha de ser aprovat definitivament. PSIB i Bloc han advertit que el pla no ha estat consensuat amb ells, tot i que el votaren a favor, i el responsable de Carreteres, Antoni Pascual, s’ha compromès amb ells a acceptar-los al·legacions.

La intenció del Bloc es que en el període d’exposició pública es modifiqui la planificació de manera que no només s’hi tingui en compte la mobilitat del transport privat per carretera, sinó també les previsions de mobilitat en transport públic en autobús, tren i tramvia amb vista al futur. El Bloc confia que, amb aquestes noves propostes, siguin innecessaris alguns dels projectes de noves carreteres o autovies plantejats a llarg termini, com aquest nou tram del tercer cinturó o l’autovia entre Llucmajor i Campos, per exemple.

Els socialistes, per la seva banda, també pretenen "rebaixar" més les previsions del Pla de carreteres i que es tingui més en compte el transport públic. "Aquest no és el Pla de carreteres dels socialistes", afirmà un dels seus dirigents. Els socialistes defensen una planificació que tingui la voluntat d’invertir la tendència actual a l’increment de l’ús del vehicle privat en lloc de l’actual, en la qual just s’adapten les vies a les previsions de creixement.

Més contundents que els socis de govern són els ecologistes del GOB en la seva oposició al Pla de carreteres del Pacte. Segons el seu dirigent, Macià Blázquez, tant el segon cinturó com el tercer són fruit d’una ordenació territorial que va a la inversa. Per ells, ambdues vies es plantegen per lligar nodes urbanístics entre ells, com els centres comercials de Carrefour, Alcampo i el Polígon de Son Castelló, en el cas del segon cinturó, o les Fontanelles, Son Oms i Festival Parc, en el tercer. Així, segons Blázquez, no només es potencia més el transport públic, sinó que s’afavoreix un urbanisme extensiu i difús.

En lloc d’això, els ecologistes consideren que s’hauria de fomentar el transport públic, potenciar el petit comerç i contenir el creixement urbanístic per així afavorir una ciutat més compacta. Amb aquest objectiu, els ecologistes presentaran al·legacions al Pla de carreteres.

"Aquest Pla de carreteres planteja 40 quilòmetres d’autovies i segueix el model de consum del territori, de promoció del transport privat i d’extensió del creixement urbanístic dels anteriors", afirmà Blázquez, qui anuncià que el GOB no s’oposa només al tercer cinturó, perquè marca el creixement en lloc de contenir-lo, sinó també al segon, que "suposa nou consum de territori" i "generarà congestió devora Son Espases".