Els mateixos doblers, però set vegades més de passatgers

La construcció del tramvia fins a l'Arenal passant per l'aeroport suposarà de manera aproximada la despesa feta pel metro, devers 350 milions, encara que serà molt més rendible econòmicament i social

TW
0

La construcció del tramvia de Palma, en el seu tram fins a l’Arenal passant per l’aeroport de Son Sant Joan, tindrà un cost aproximat molt similar al que suposà la posada en marxa del metro, devers 350 milions d’euros, encara que tindrà uns efectes molt més rendibles tant pel que fa a termes econòmics com socials. Si el transport suburbà té un potencial previst de 2 milions de passatgers anuals, la línia interurbana en transportarà set vegades més, fins als 14 milions d’usuaris cada any.

Aquests són els càlculs amb els quals treballa la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori, que ja té pràcticament enllestit el projecte bàsic d’aquest tram a l’espera de tancar amb l’Ajuntament de Palma el seu traçat per la zona urbana, que partirà des de l’estació Intermodal de la plaça d’Espanya. El projecte preveu una primera fase des d’aquest punt fins a l’aeroport, passant per les Avingudes, el Molinar, el Coll d’en Rebassa i Can Pastilla. Després, en una segona projecció, s’ampliarà la línia per tot el seu pas dins Palma i des de Can Pastilla fins a l’Arenal, creuant tota la Platja de Palma.

L’objectiu és poder treure a concurs la primera fase a final d’enguany, per tal que les obres puguin començar a principi de 2010. En qualsevol cas, la implantació d’aquest transport és un projecte complex que a altres ciutats de l’Estat com Bilbao, Vitòria i Santa Cruz de Tenerife s’ha allargat durant molts anys, per la qual cosa des del Govern es treballa amb una previsió a llarg termini, tenint en compte, a més, que el compromís és estendre en el futur el tramvia fins a la banda de Ponent de la Badia.

El director general de Mobilitat, Antoni Verger, destaca la complexitat de la construcció del tramvia respecte a la del metro, en el sentit que el seu traçat urbà i en superfície exigeix processos de reurbanització, la solució als creuaments amb les vies de trànsit de vehicles —el tramvia tindrà prioritat—, així com la instal·lació d’una catenària. Amb tot, Verger apunta que, una vegada posat en marxa, el servei del nou transport públic superarà amb escreix les dificultats inicials per a la seva construcció. L’enllaç entre el centre de Ciutat i el seu aeroport, a més que connecti amb la Platja de Palma, és una necessitat clau per a la capital. D’aquí la seva rendibilitat social, al marge de l’econòmica, assegurada pel gran nombre de passatgers que transportarà.

Per tenir això s’haurà de fer una inversió molt elevada, per la qual cosa el Govern treballa en la recerca de finançament per part de l’Estat. Existeix el compromís de que dins enguany ja es destinin al projecte part de les inversions previstes pel govern central a Balears, després que el tramvia quedàs fora del conveni signat amb el Ministeri de Foment en matèria ferroviària.

Soterrament i desviament

En qualsevol cas, com s’ha apuntat, el cost serà el mateix que el que suposà la construcció del metro durant el Govern del PP, amb una rendibilitat molt menor. En aquest preu final s’inclou el soterrament de les vies que es va fer quan el mitjà passa per Palma —la resta del traçat ‘suburbà’ fins a la Universitat és per superfície—, la construcció de l’estació Intermodal i el fort desviament pressupostari que es produí, a més del cost de arreglar les deficiències amb les quals s’acabà el projecte i que provocaren inundacions greus que obligaren a tancar el servei.