TW
0

El Consell de Mallorca preveu un tercer cinturó de Palma, que anirà de la Platja de Palma a l’Esgleieta. Així ho dibuixa, per primer pic, al nou Pla de carreteres, un instrument que planifica la xarxa viària des d’ara fins al 2024 i que fou aprovat no fa gaire pel ple de la institució. La tercera via de cintura de la capital balear aprofitarà carreteres existents, algunes de les quals s’ampliaran en un futur imminent (2009-2016), però també planteja un tram de nova construcció entre el Control (Sant Jordi) i Pòrtol, sense precisar quan es farà.

En aquest estudi, el Consell admet que la construcció del segon cinturó, que s’iniciarà el 2009, "és també motivada per la configuració d’una tercera via de circumval·lació de Palma". El document no es proposa un pla d’actuació amb terminis concrets per convertir una sèrie de carreteres en el tercer cinturó, sinó que constata que el recorregut per aquestes vies s’està definint com un "itinerari transversal exterior" a la via de cintura i al futur segon cinturó de Palma.

De l’Arenal a l’Esgleieta

El tercer cinturó, tal com el planteja el Consell, començaria a l’autopista de l’Arenal (Ma-19), a l’altura de Son Oms, i aprofitaria la via existent (Ma-19A i Ma-5013, coneguda com a camí de la Síquia), que passa per devora Sant Jordi i que enllaça amb la carretera de Manacor en un punt anomenat popularment el Control. A partir d’aquí, s’hauria de construir un nou tram viari fins a Pòrtol. El Pla de carreteres del Consell no indica quan es farà ni per on passarà, just parla d’un "tram de nova construcció". Des de Pòrtol s’aprofitaria la carretera existent (Ma-3010), que connecta amb l’autopista Palma-Inca a l’altura de Santa Maria. Des d’aquest punt, seguiria l’autopista d’Inca (Ma-13) en direcció a Palma fins a arribar al complex del Festival Park.

Des del centre d’oci agafaria la carretera de Bunyola (Ma-2040) i es desviaria en direcció a la carretera de Sóller (Ma-2030). Des de la carretera de Sóller continuaria per la via existent (Ma-1140), que creua fins a la carretera de Valldemossa, cap a l’Esgleieta (Ma-1110), on acabaria l’itinerari previst per la institució insular. En aquest recorregut, el tercer cinturó enllaça l’autopista de l’Arenal, la carretera de Manacor, l’autopista d’Inca, la carretera de Sóller i la carretera de Valldemossa, és a dir, cinc dels principals accessos de Palma, i ho fa just abans d’arribar a les àrees més poblades de la corona de Ciutat. Aquesta capacitat de connexió la pot convertir en una via de distribució del trànsit per la corona metropolitana de Palma.

Ara faran millores al traçat

El Pla de carreteres avança que l’ampliació a tres carrils de l’autopista d’Inca, prevista en aquest mateix document, com també l’adequació de la carretera de Bunyola i la de l’enllaç entre aquesta via i l’Esgleieta, incloses en la primera fase del pla (2009-2016), "tenen com a finalitat millorar les característiques tècniques i la capacitat d’aquesta nova via de circumval·lació". De fet, totes aquestes carreteres que es preveu millorar formen part del traçat d’aquest tercer cinturó.